Nieuws archief november 2018

Prijsuitreikingen bij Schietvereniging Scherpenzeel

Op woensdag 14 november werd bij schietvereniging Scherpenzeel de prijsuitreiking gehouden van de interne competities luchtwapens, geweer en zwartkruitrevolver.

Het afgelopen jaar hadden de deelnemers bij elke discipline vijf interne wedstrijden geschoten. Deze wedstrijden waren door de wedstrijdcommissie beoordeeld en daarvan was een eindstand gemaakt. Deze werden die avond bekend gemaakt. Naast de disciplines kleinkalibergeweer, kleinkaliberkarabijn en grootkalibergeweer (dit alles zowel knielend als liggend) waren dit ook de discipline luchtpistool en luchtgeweer staand, kleinkalibergeweer optiek zittend en de discipline?s zwartkruitrevolver en zwartkruitgeweer te beoefenen. Deze laatste discipline was nieuw dit jaar in het aanbod van interne competities bij onze schietvereniging.
Er stond een tafel met prachtige prijzen te pronken. De hoofdsponsor voor deze prijsuitreikingen was ons verenigingslid Ron Broekhuizen met zijn gelijknamige bedrijf "Ron Broekhuizen - dakbedekkingen" uit Scherpenzeel. De nummer één van elke discipline ontving door de inbreng van dat bedrijf een mooie plaquette én een cadeaubon. En voor de jeugd waren er bekers. Uiteraard werd hij voorafgaand aan de prijsuitreikingen door de wedstrijdcommissie in het zonnetje gezet onder luid applaus van de leden. De "Mitra" uit Scherpenzeel had voor alle senior-prijswinnaars mooie bierpakketten beschikbaar gesteld en voor de junior-prijswinnaars frisdrankpakketten en de "Vion" zeer mooie vleespakketten. Voorts waren er zogenaamde progressieprijzen bestaande uit een paar doosjes patronen of diabolo-kogeltjes voor de schutters welke ten opzichte van het jaar daarvoor een verbetering van hun prestaties vertoond hadden. Wapenhandel Janssen uit Veenendaal had daar een bijdrage in alsmede "Boszicht ? Scherpenzeel". Ook waren er aanmoedigingsprijzen voor alle deelnemers die niet in de prijzen waren gevallen, maar wel alle series hadden afgeschoten. Prijzen beschikbaar door "Kluswijs ? van Elst" uit Scherpenzeel. Kortom, een prijzentafel om je vingers bij af te likken.
De wedstrijdcommissie bestaande uit Jan Groenewoud, Ad Verbeek en Martin Wigtman, verzorgden deze prijsuitreiking.
Allereerst werden enkele bijzondere prijzen uitgereikt. Namelijk voor de schutters welke volle bakken hadden geschoten. Dat bleef dit jaar bij twee winnaar. Daaruit blijkt dat zo?n prestatie toch wel uitzonderlijk is. Martin Wigtman had twee volle kaarten bij klein kaliber geweer geschoten en Ad Verbeek had dit jaar één complete serie van 300 punten geschoten bij klein kaliber karabijn. Daarvoor ontvingen zij, naast enkele door hen geschoten kaarten die geseald waren voor deze gelegenheid, een mooie sortering bieren van "De Mitra".
Deze prijsuitreikingen namen wel even wat tijd in beslag. In totaal werden maar liefst dertig prijswinnaars in naar voren gehaald om een prijs in ontvangst te nemen. Dit nog los van de extra prijzen. Een echt prijzenfestival dus. Er werd al weer uitgezien naar de uitslagen van het nieuwe al weer lopende seizoen. De schutters kunnen niet wachten om een nog betere prestatie neer te zetten en hun mede-schutters te verslaan. Tot ziens in 2019 dan maar weer.

De uitslagen waren als volgt in gemiddelden:

Luchtpistool
1 Anthony van Maanen 234,8 punten.
2 Jelle van Maanen 207,4 punten.
Luchtgeweer staand
1 Daniël Etienne 234,0 punten.
2 Wynse Bargeman 223,0 punten.
Klein Kaliber Geweer liggend
1 Geert-Jan Vermeulen 288,6 punten.
2 Martin Wigtman 283,4 punten.
3 Ad Verbeek 283,0 punten.
Klein Kaliber Geweer knielend
1 Jan Groenewoud 272,4 punten.
2 Dirk Jansen 243,2 punten.
3 Sabine van Ruler 226,2 punten.
Klein Kaliber Karabijn liggend
1 Ad Verbeek 299,2 punten.
2 Peter Post 293,2 punten.
3 Evert ter Maaten 290,4 punten.
Klein Kaliber Karabijn knielend
1 Jan Groenewoud 297,0 punten.
2 Kees Bos 292,0 punten.
3 Jan van den Broek 287,8 punten.
Militair Geweer liggend
1 Geert Jan Vermeulen 83,4 punten.
2 Martin Wigtman 72,6 punten.
3 Gert Jan Hoolwerf 69,0 punten.
Militair Geweer knielend
1 Jan Groenewoud 69,4 punten.
2 Jack Veldman 38,6 punten.
Klein Kaliber Geweer Optiek zittend
1 Alexandre Iarmoliouk 294,4 punten.
2 Mark Spee 294,2 punten.
3 Geert Barhoorn 289,8 punten.
Zwartkruitrevolver
1 Arjan van Barneveld 85,6 punten.
2 Dirk Jan Stip 81,4 punten.
3 Gerard-Jan Gerritsen 63,2 punten.
Zwartkruitgeweer staand
1 Dirk Jan Stip 80,2 punten.
2 Gerard-Jan Gerritsen 77,8 punten.
3 Ruben Braun 51,8 punten.

O ja, er moest ook nog even stilgestaan worden bij drie hele mooie schoten van ondergetekende. Drie mooie tienen...... Helaas op de kaart van de buurman schutter. Dit alles ter lering en de vermacke. Voor al dat laatste, had ik het gevoel. Met dertig munten meer zat ik toch mooi op in ieder gevel een virtuele derde plaats bij KKG Optiek.
*AV

Allroundwedstrijd Senioren

Op zaterdag 3 november is bij Schietvereniging Scherpenzeel de Allround Senioren gehouden. Deze spannende combinatiewedstrijd is een uitdaging van jewelste.

De deelnemers streden over de gehele dag in maar liefst zes disciplines. Dit al weer voor de 34ste keer. Voor het eerst in al die jaren heeft de vereniging een sponsor voor deze wedstrijd aangetrokken. En wel het vermaarde Scherpenzeelse lasopleidings- en uitzendbedrijf E en P. De deelnemers moesten drie geweer- en drie pistool-disciplines schieten. Bij elke discipline werden een proefkaart en twee wedstrijdkaarten geschoten. Alleen bij zwartkruitrevolver was het aantal schoten teruggebracht naar in totaal vier. Waarbij de laagste score af viel.
In elk onderdeel voor de beste drie een blijk van waardering in de vorm van eremetaal. Maar het gaat om de beste. Er worden punten toegekend naar rato van het aantal deelnemers. De beste kreeg 30 punten, de tweede plaats geeft recht op 29 punten en de laatste plaats 5 punten.
Dit jaar waren de uitslagen toch wel verrassend te noemen. Laten wij bij nummer vijf beginnen. Gert-Jan Hoolwerf werd vijfde met 137 punten, gevolg door Mitchel Hurenkamp die vierde werd met 138 punten. Martin Wigtman was er vorig jaar niet, maar bemachtigde met 142 punten toch maar mooi weer de derde Het werd spannend tussen de nummer 1 van vorig jaar, Mark Spee, en de nummer vier van vorig jaar; GerardJan Gerritsen. Nummer twee dit jaar Mark Spee met 147 punten en winnaar van de Allround Senioren 2018 GerardJan Gerritsen met 150 punten. Een winnaar die zijn oorsprong heeft in de jeugd, een aantal jaren geen lid meer was en sinds enige jaren weer actief op de vereniging. Hij heeft zijn eerste plaats te danken aan met name de eerste plaats bij Klein-kaliber-geweer knielend, een tweede plaats bij Zwart-Kruit-Revolver, een derde plaats bij Luchtgeweer Staand en een vierde plaats Militair-geweer liggend. En bij de overige twee disciplines was hij niet door het spreekwoordelijke ijs gezakt.
Bij de prijsuitreiking was er nog een extra verrassing voor de laatstge-eindigde schutter. Geert Bathoorn ontving als aanmoediging een mooie glazen patroon die gevuld was met een alcoholische versnapering. Het eremetaal voor de beste drie in elke discipline en de bekers voor de beste vijf werden uitgereikt door de sponsor; zijnde de heer Marien van Ede van het bedrijf E en P te Scherpenzeel. De nummer één ontving uit zijn handen ook een door hem ontworpen en gemaakt wisseltrofee.
Het was een uitzonderlijk mooie editie. Met veel werk voor de organisatie bestaande uit Ruben Braun, Marianne Vermeulen. Gelukkig bijgestaan door Geert Jan Vermeulen, Stijn van der Veen (telling) en Henk Gijsbertsen en GerardJan Gerritsen (instructie bij zwartkruit) en vele anderen.

Finale interne competitie KKP

De maand oktober was bijna weer ten einde. Op de valreep werd er gewoontegetrouw de finale gehouden van de Interne Competitie KKP bij ons op de vereniging. Woensdag 31 oktober stond er dus weer een mooie prijzentafel in de kantine en acht schutters zaten er zenuwachtig bij. Zij behoorden tot de besten van de vereniging en waren na de voorselectie uitgenodigd om deel te nemen aan deze finale. Maar wie zou dit jaar de allerbeste worden.

Vanaf oktober vorig jaar tot en met september dit jaar hebben de deelnemende schutters vijf wedstrijdseries geschoten. Er waren dit jaar wederom 19 leden die zich voor deze competitie hadden ingeschreven. Aan de hand van de ranglijst waren de acht hoogst geplaatste schutters uitgenodigd voor het deelnemen aan de finale.
In het openingswoord van één van de organisatieleden werd de aandacht gevestigd op de hoofdsponsor van de Interne Competitie KKP, zijnde Piet Ritmeester met zijn bedrijf "Piet's Broodjes" uit Scherpenzeel. En tevens op de co-sponsor; landgoed / wijnhuis "De Salentein" uit Nijkerk.
De prachtige prijzentafel met wijnen en waardebonnen sprong aardig in het oog. Zonder de financiële steun van de hoofdsponsor was het ondenkbaar geweest dat de waardebonnen op liepen tot relatief grote bedragen. Dat een ieder een duopakket uitstekende wijnen ontving was geheel en al afkomstig van genoemd wijnhuis. En te midden van dit alles stond de prachtige wisselbokaal, welke vorig jaar door Piet Ritmeester voor deze finale in het leven was geroepen. De winnaar van vorig jaar; Jhon Baan prijkte op het programmablad van de Interne Competities 2018. En iedereen vroeg zich af of hij deze titel kon prolongeren.
Baancommandant die avond was Rein Rotte. Samen met Jan Groenewoud, Dirk Dijkhuizen en Paul Dijkhuizen voerde hij de regie over de wedstrijd.
De finalisten waren in volgorde van rangschikking Mark Spee, Martin Wigtman, Jhon Baan en Gert Jan Hoolwerf; ook vorig jaar stond dit viertal, zij het in een iets andere volgorde op de eerste vier plaatsen. Daarna volgden Ad Verbeek, nieuwkomers Peter Post, Robin Schuurman en Ron Broekhuizen.
Deze finale bestond uit een serie van in totaal 20 schoten. En ongeacht de bereikte resultaten in de voorronden begon een ieder met 0 punten. Dus iedereen had gelijke kansen. Eerst moesten alle schutters twee keer over een serie doen van drie schoten. Dit in elk 150 seconden. Waarna de resultaten benoemd werden. Daarna werden er schot voor schot 14 schoten gedaan. Dit binnen 50 seconden per schot. Tussen de schoten door werden de scores medegedeeld. Dus dat voerde de spanning behoorlijk op. En na elke twee enkelvoudige schoten viel de laagste schutter af.

Jhon Baan begon de wedstrijd, in tegenstelling tot vorig jaar, mooi maar niet indrukwekkend. Pas bij het twaalfde schot behaalde hij een tien. Mark Spee schoot echter vijf maal een tien in dit evenredig aantal schoten. Gert Jan Hoolwerf kon zijn draai niet vinden en na wat negens, achten en een vijf moet hij als eerste het strijdtoneel verlaten. De daarop volgende schutter die er uit ging was nieuwkomer Peter Post.
Voor hem was het een mooie ervaring en komend jaar gaat hij het zeker weer proberen. Ook met een lager gemiddelde moest als tweede kanshebber Martin Wigtman zijn pistool aan de wilgen hangen. Ad Verbeek had zich zelf geen kansen toebedeeld, maar toch kon hij met redelijke tot mooie scores tot de vijfde plaats komen. Hij was daarmee zeer zeker niet ontevreden mee. Ook niet ontevreden was Robin Schuurman. Met een net iets constanter gemiddelde van tegen de acht behaalde hij net niet het podium. Wie net wel het podium haalde met een derde plaats was Ron Brokhuizen. Hij was begonnen als achtste en eindigde dus nu al de derde plaats. Mooi werk voor een beginner. De eindstrijd moest beslist worden tussen Jhon Baan en Mark Spee. Maar inmiddels had Mark al weer een aardig aantal tienen geschoten. Waar Jhon bleef steken op voornamelijk negens. Het kon niet uitblijven. Mark Spee werd dit jaar kampioen KKP binnen onze vereniging. Natuurlijk moest er gewacht worden tot de prijsuitreiking om dit officieel te maken, maar het kom niet uitblijven. Uit handen van Piet Ritmeester ontving hij de "Piet's Bokaal".
Mark; proficiat

De uitslagen:

1 en Kampioen KKP 2018: Mark Spee; 177 punten (20 schoten).
2 Jhon Baan 170 punten (20 schoten).
3 Ron Broekhuizen 143 punten (18 schoten).
4 Robin Schuurman 131 punten (16 schoten).
5 Ad Verbeek 114 punten (14 schoten).
6 Martin Wigtman 93 punten (12 schoten).
7 Peter Post 76 punten (10 schoten).
8 Gert Jan Hoolwerf 61 punten (8 schoten).

Bij de prijsuitreiking werden Martin Wigtman als teller van alle Interne Competities en Rein Rotte, Jan Groenewoud, Dirk Dijkhuizen en Paul Dijkhuizen als baancommandant en tellers in het zonnetje gezet. Schietvereniging Scherpenzeel kan terugkijken op een zeer spannende en geslaagde finale van de Interne Competitie KKP 2018.
*AV