Nieuws archief oktober 2015

Nederlands Kampioenschap luchtpistool.

Ons jeugdig verenigingslid Stefan Stoffelsen schoot op zaterdag 19 september een spannende finale op het Nederlands Kampioenschap luchtpistool op het Nationaal Sportcentrum Papendal nabij Arnhem.

Op die dag werden op Papendal de Nederlandse Kampioenschappen Luchtwapens gehouden in de disciplines luchtgeweer staand en luchtpistool. En wel in alle categorieën. Per categorie waren de beste schutters uit Nederland uitgenodigd. Stefan Stoffelsen deed mee met in de klasse luchtpistool junioren-A.

Het NK bestond uit in de voorronde een complete serie luchtpistool. Waarna de top-7 dezelfde dag nog een finale schoten. De Stefan werd tweede in de voorronde en plaatste zich daarmee gemakkelijk voor de finale. De finale was voor hem een nieuwe ervaring omdat de 20 zenuwslopende schoten op commando gedaan werden. Twee keer over drie schoten achter elkaar. Gevolgd door maximaal 14 schoten schot voor schot. Ook werd elk schot met één cijfer achter de komma geregistreerd omdat de scores soms erg dicht bij elkaar lagen.

De meegereisde supporters zagen dat Stefan slecht begon met een 6,7. Gelukkig schoot hij daarna direct een 10,3 en 9,5 en was hij weer terug in de wedstrijd. Na 10 schoten begon de eliminatie. Stefan stond toen op de vierde positie. Na elke twee schoten zou de laagst geplaatste schutter telkens afvallen. Uiteindelijk zat Stefan bij de laatste drie. Zijn tegenstanders waren toen nog Nick Sloezarwij uit Veenendaal en Sander Nooij uit Purmerend. Nooij schiet regelmatig mee op Europese kampioenschappen en schoot op deze finale ook erg goed. De finale werd erg spannend toen Stefan en Nick beide een gelijke score van 150,3 hadden en er nog 1 schot gedaan moest worden voor de tweede of derde plaats. Nick haalde als eerste de trekker over en schoot een 10,3 terwijl Stefan zijn pistool even moest afleggen. Met uiterste concentratie schoot Stefan maar liefst een 10,6 en werd op spectaculaire wijze tweede met 0,3 punten voorsprong op de Veenendaler. De eindscore van 177,5 was voor Stefan niet genoeg om Nooij te verslaan met 195 punten.

NK Luchtgeweer.

De jeugd doet het goed bij ons op de schietvereniging. Ook Gernand ter Maaten is zeer actief en gedreven. Op 26 september jongsleden heeft hij deelgenomen aan het NK Luchtgeweer liggend. Dit NK werd verschoten bij sv De Vrijheid te Haarlem. Gernand kwam uit in de klasse Heren – Junioren A.

Er werd op elektronische banen geschoten. Het voordeel daarbij is dat je direct kan zien wat je resultaten zijn. Het nadeel is echter dat dit je kan beïnvloeden. Hij begon met twee mooie series van 95 punten. Gevolgd door een serie van maar liefst 99 punten. En de afsluiter was een serie van 96 punten. Totaal 385 punten. Er werd in tienden geregistreerd. Al met al was zijn prestatie goed voor 405,8 punten.

Gernand moest nog een week wachten om de definitieve eindstand te vernemen. Het was het wachten waard. Gernand is Nederlands Kampioen geworden in zijn klasse. Waarmee hij natuurlijk hartelijk gefeliciteerd wordt.

NK KKK.

Traditiegetrouw worden in de periode september / oktober heel wat Nederlandse Kampioenschappen gehouden. Zo werd van 3 tot en met 10 oktober in Barneveld bij sv De Eendracht het NK KKK gehouden. Voor het eerst te Barneveld want eerder werd dit NK in Colmschate (Deventer) gehouden.

Van onze vereniging hebben vier schutters aan dit NK deelgenomen. Kees Bos schoot liggend en knielend. Goof de Vries deed mee op knielend en Martin Wigtman en Ad Verbeek verkozen de horizontale positie.

Ad Verbeek wist een volle bak te behalen. 600 punten met daarbij 24 keer een mouche. Martin Wigtman behaalde 594 punten en Kees Bos liggend 592. Goed voor respectievelijk een eerste plaats bij de Veteranen boven de 55 jaar door Ad Verbeek en een derde plaats bij de Veteranen boven de 65 jaar door Martin Wigtman.

Dus weer een Nederlands Kampioen binnen onze vereniging dit jaar.

Als team behaalde zij 1786 punten. Goed voor de tweede plaats bij de teams. Het team van De Eendracht uit Barneveld was eerste met 1788 punten.

Kees behaalde een mooie achtste plaats bij de Heren Senioren. Knielend behaalden Kees en Goof respectievelijk 581 en 551 punten. Kees werd daarmee elfde en Goof vierde bij de Veteranen boven de 65.