Nieuws archief november 2015

30-11-2015

Martin Wigtman wint regionale pistoolwedstrijd.

SCHERPENZEEL - Bij schietvereniging De Eendracht Barneveld zijn onlangs de voorronden van de Kampioenswedstrijd Klein Kaliber Pistool van de SKGV gehouden. Het spreekt vanzelf dat Scherpenzeel, kampioen bij uitstek, ruim vertegenwoordigd was.

De voorronden gaven niet echt spectaculaire uitslagen te zien; men deed wel zn best, maar geen reden om in extase te raken.

Ondanks de aanloopperikelen lukte het toch om acht topschutters te selecteren. Natuurlijk drie Scherpenzelers, twee uit Bennekom, twee uit Barneveld en Achtervelder Ad Verdam sloot de rij. De grote dag was donderdag 26 november en op verzoek van de organisatie nam Ad Verbeek welgezind het commando op zich.

Na voorbereiding en proefschoten de grote 20-schots finale met afval. Eerst twee maal drie schoten, tijd per drietal 150 seconden. Na het zesde schot lag de kopgroep nog redelijk eensgezind bij elkaar, zo tussen de 47 en de 50 punten. Alleen Jhon Baan met 44 en Henk van de Vliert met 43 punten vielen wat uit de toon. Vervolgens de afvalschoten. Henk zag het niet meer zitten en haakte als eerst af. Jhon wist zich nog rap op te werken, zodat de volgende uitval Ad Verdam ten deel viel. Het twaalfde schot leverde een barrage op tussen Marco van Barneveld en Jhon Baan. Met 9,3 tegen 10 was Jhon m. Maar Marco mocht niet lang van dat buitenkansje genieten, en moest bij het 14e schot teleurgesteld de baan verlaten. Bleven nog over Floris van de Vliert, Frank Niermeijer, opkomend talent Hein Druijff, en ouwe getrouwe Martin Wigtman. Hein Druijff, jong Barnevelds talent, werd de druk te machtig en vond bij het 16e schot zn nemesis. Floris van de Vliert, taai volhouder, zag het na het 18e schot niet meer zitten, bleven ongeslagen Frank Niermeijer, 154 punten, en Martin Wigtman 155 punten. Het 19e schot Frank een 7, Martin een 6, stand 161 gelijk; 20e schot beiden een 10, eindstand 171 gelijk. Spanning. Barrage.

Frank, rustig, wat nonchalant, Martin, rustig een weinig gespannen. Frank als eerste, een 8. Martin, een keer afzetten, rustig weer omhoog, schot: 10. Pleit beslecht, Martin Wigtman Kampioen 2015.

De Cup en eremetaal werden uitgereikt door Herman van Zanten, de verdiende afronding van een mooie en zeer spannende Finale.

19-11-2015

Prijsuitreiking interne competities geweer.
(Ad Verbeek)

Op woensdagavond 18 november werd bij onze schietvereniging de prijsuitreiking gehouden van de interne competities geweer 2015.

Een heel jaar hadden de deelnemers de tijd om bij elk van de zes geweer-disciplines de vijf interne wedstrijden te schieten. Er kon geschoten worden in de disciplines klein kaliber geweer, klein kaliber karabijn en militair geweer. En dan ook nog zowel knielend als liggend. Uiteraard werden de militair geweer-disciplines in Ede geschoten bij sv Neerlandia op de 100 meter banen. De kaarten van deze wedstrijden zijn geteld en beoordeeld door Martin Wigtman als lid van de wedstrijdcommissie. Een eindstand is daaruit voortgekomen. Deze is bekend gemaakt middels een programmablad.

En die avond werden de prijzen uitgereikt. Er stond een tafel met prachtige prijzen te pronken. Het aantal prijzen was zo groot dat er zelfs twee tafels aan te pas moest komen. Aan de ene kant had dat natuurlijk te maken met het aantal disciplines, maar ook met het feit dat er door de organisatie gedacht was aan extra prijzen in de vorm van progressieprijzen en bonusprijzen voor het schieten van "volle bakken".

De MITRA uit Scherpenzeel had voor alle prijswinnaars mooie bierpakketten beschikbaar gesteld en de VION uit Scherpenzeel zeer mooie vleespakketten. Voor de nummers n van elke discipline was er een plaquette welke beschikbaar was gesteld door bungalowpark "Horizon" uit Voorthuizen. De progressieprijzen bestonden uit doosjes munitie. Ook daar waren weer sponsors voor; Wapenhandel Janssen uit Veenendaal en partycentrum "Boszicht" uit Scherpenzeel. En "Kluswijs van Elst" uit Scherpenzeel had aanmoedigingsprijsjes beschikbaar gesteld. Een prijzentafel om je vingers bij af te likken. De wedstrijdcommissie (interne competities) bestaande uit Jan Groenewoud, Ad Verbeek en Martin Wigtman, verzorgden deze prijsuitreiking. Het is haast niet mogelijk, maar bij een gelijke stand, onder andere bij KKG-liggend, bepaalde het aantal mouchen (inner ten) wie hoger geplaatst stond.

De uitslagen waren als volgt in gemiddelden:

Klein Kaliber Geweer knielend:
1 Frank Niermeijer 282,8 pnt.
2 Jan Groenewoud 271,4 pnt.
3 Bas Slob 261,8 pnt.
Klein Kaliber Geweer liggend:
1 Geert Jan Vermeulen 289,8 pnt.
2 Frank Niermeijer 289,8 pnt.
3 Martin Wigtman 282,4 pnt.
Klein Kaliber Karabijn knielend:
1 Jan Groenewoud 295,0 pnt.
2 Kees Bos 292,0 pnt.
3 Rein Rotte 285,2 pnt.
Klein Kaliber Karabijn liggend:
1 Ad Verbeek 299,2 pnt.
2 Martin Wigtman 298,6 pnt.
3 Henk Jan Spanjaard 296,8 pnt.
Militair Geweer knielend:
1 Jan Groenewoud 74,4 pnt.
2 Jack Veldman 30,2 pnt.
Militair Geweer liggend:
1 Geert Jan Vermeulen 84,4 pnt.
2 Martin Wigtman 73,0 pnt.
3 Ad Verbeek 72,0 pnt.

Er werden maar liefst twaalf prijzen beschikbaar gesteld voor de deelnemers welke ten opzichte van vorig jaar een progressie geboekt hadden. De schutters die zogenaamde volle bakken geschoten hadden waren bij KKG-liggend Geert Jan Vermeulen en Frank Niermeijer, bij KKG-knielend Frank Niermeijer. En bij KKK-liggend door Martin Wigtman en Ad Verbeek. Schietvereniging Scherpenzeel kan terugzien op een geslaagd wedstrijdseizoen interne competities geweer.

02-11-2015

Spectaculaire Finale Klein Kaliber Pistool bij schietvereniging Scherpenzeel.

Zoals gewoonlijk is er ook dit jaar weer een finale gehouden van de interne competitie klein kaliber pistool (KKP) bij schietvereniging Scherpenzeel. Wederom in de laatste week van oktober. Ieder jaar is deze finale spannend. Maar dit jaar was deze finale wel heel erg spannend. Niet alleen omdat het internationale protocol "finale" gehanteerd wordt, waarbij elke deelnemer met nul punten begint. Maar ook omdat er een aantal schutters aan elkaar gewaagd waren.

Deze finale werd gehouden op woensdag 28 oktober jongsleden. Vanaf oktober vorig jaar tot en met september van dit jaar hebben eerst de deelnemende schutters vijf wedstrijdseries geschoten. Er waren dit jaar 22 leden die zich voor deze competitie hadden ingeschreven. Aan de hand van de ranglijst waren de acht hoogst geplaatste schutters uitgenodigd voor het deelnemen aan de finale.
Na een woord van ontvangst werd de aandacht gevestigd op de hoofdsponsor van de zomercompetitie KKP zijnde "Kluswijs van Elst" uit Scherpenzeel.
En tevens op de co-sponsor; gasterij / wijnhuis "De Salentein" uit Nijkerk.
Er stond namelijk een prachtige prijzentafel met flessen wijn, wijnglazen en waardebonnen. Zonder de financile steun was dit ondenkbaar geweest.
Baancommandant die avond was Rein Rotte. Samen met Jan Groenewoud, Goof de Vries en Peter Post voerde hij de regie over de wedstrijd.

De acht finalisten waren in volgorde van rangschikking Mark Spee, Frank Niermeijer, Martin Wigtman, Jhon Baan, Kees Bos, Gert Jan Hoolwerf, Ad Verbeek en Ron Broekhuizen.
Deze finale bestond uit een serie van in totaal 20 schoten. En ongeacht de bereikte resultaten in de voorronden begon een ieder met 0 punten. Dus iedereen had gelijke kansen.
Eerst moesten alle schutters twee keer over een serie doen van drie schoten. Dit in elk 150 seconden. Waarna de resultaten benoemd werden. Daarna werden er schot voor schot 14 schoten gedaan. Dit binnen 50 seconden per schot. Tussen de schoten door worden de scores medegedeeld. Dus dat voerde de spanning behoorlijk op.
En na elke twee enkelvoudige schoten viel de laagste schutter af. Na acht schoten viel nieuwkomer Ron Broekhuizen af. Uiteraard jammer, maar hij vond het een prachtige ervaring. Als tweed viel Kees Bos uit, normaal gesproken goed voor een hoge positie. Na het twaalfde schot moest er weer een deelnemer uitvallen. Maar toen bleek dat Martin Wigtman en Ad Verbeek een gelijke stand hadden. Zij moesten barrageschoten lossen. Als eerste schoten zij beiden een 9 en vervolgens beiden een 10. Super dus, maar daarna viel Ad af. Hij schoot een 6 terwijl Martin wederom en 10 tevoorschijn toverde. Verrassend genoeg viel daarna Frank Niermeijer, een gedoodverfde favoriet, af. Daarna viel Martin Wigtman en Mark Spee af. Gert Jan Hoolwerf en Jhon Baan moesten uiteindelijk strijden om de eerste plaats. Waarbij Jhon een lichte voorsprong had. Dit was bij hen zelf niet bekend, alleen de oplettende toeschouwers konden dit zien. Nog twee schoten te gaan voor beide mannen. Gert Jan schoot een 9 en een 8, terwijl Jhon twee maal een 10 schoot. Waardoor Jhon Baan de voorsprong dus niet uit handen liet glippen en Kampioen KKP 2015 werd van schietvereniging Scherpenzeel.
Een ieder was het er over eens dat het eerder gewijzigde finaleprotocol ook dit jaar weer een aanwinst was voor de sportbeleving.