Nieuws archief november 2014

30-11-2014

Scherpenzeelse schutter wint kringwedstrijd pistool.

Begin november organiseerde schietvereniging De Eendracht in Barneveld de kampioenswedstrijd klein kaliber pistool voor de Schiet Kring Gelderse Vallei.

In de voorronden hadden zich voor dit kampioenschap schutters ingeschreven uit alle verenigingen wijd uit de omtrek, de crème de la crème uit Scherpenzeel, Barneveld, Bennekom en onder andere Achterveld. De scores varieerden van 243 tot 367 punten. De hoogste score ging naar Robert Wijnbelt, Amersfoort, maar die was helaas verhinderd om aan de finale deel te nemen. De beste acht schutter werden namelijk uitgenodigd om de finale te schieten. Deze werd eveneens te Barneveld verschoten en wel op 20 november. Voor schietvereniging Scherpenzeel namen Cees Bos, Frank Niermeijer en Martin Wigtman deel aan deze finale.

De Finale werd evenals vorig jaar op de nieuwe wijze gehouden, dat wil zeggen 20 schoten, met na het 8e schot telkens uitval van de laagst geplaatste. Wel een novum, dat de finale op de elektronische banen werd gehouden.

Iedereen startte met een schone lei. Na 5 minuten proe schieten draaien de schutters zich om en worden aan het publiek voorgesteld. Gelukkig kwam het publiek net op dat moment op z'n dooie akkertje binnen kuieren.

Vervolgens de aanvang van de echte finale, te beginnen met eerst 2 x 3 schoten, tijd per drietal 150 seconden. Dan schot voor schot op commando, 'laden - start', telkens 2 schoten. En na dat tweede schot mag de laagste geplaatste z'n schietpunt verlaten, einde verhaal.

Terzijde, de wedstrijd werd in hele punten geschoten. Dit om barrages uit te lokken. De schoten werden na elke rond hardop voorgelezen, maar niet de totaal score; een taak die Ad Verbeek, ouwe rot in 't vak, de organisatie uit handen nam. De eerste uitvaller was Robin Top, Barneveld, vooruit een fraaie 8e plaats. De volgende twee schoten gaven al gelijk met 74 punten de zo vurig gewenste barrage. Floris van de Vliert viel af, 7e plaats. Ook de volgende schoten leidden tot een barrage. Ditmaal moest Martin Wigtman het onderspit delven, 6e. De vierde uitvaller was Marco van Barneveld, zodoende ruimte latend voor de laatste drie cracks, Henk van de Vliert, Cees Bos en Frank Niermeijer; er op of er onder.

De volgende twee schoten brachten weer een barrage tussen Henk en Cees. Henk schoot een fraaie 10. Laat maar meetellen was het droge commentaar, maar de jury was onverbiddelijk. Cees, aanvankelijk, dat wil zeggen tot het 17e schot, buitengemeen goed op schot, moest het heft nu de laatste twee in handen geven. De laatste twee schoten lieten aan duidelijkheid niets te wensen over. Henk twee fraaie inner-tens, waar Frank slechts twee 9's tegenover kon stellen. Maar het kon Henk niet redden.

Met een voorsprong van acht punten, totaal 181, wist Frank Niermeijer, Scherpenzeel, de Kampioensbeker 2014 weer te bemachtigen. Frank, geluk gewenst. De Barneveldse wedstrijdleider, Herman van Zanten, reikte de wisselbeker, bekers en medailles uit. Het was een spannende en zeer sportieve wedstrijd.