Nieuws archief november 2013

25-11-2013

Prijsuitreikingen bij schietvereniging Scherpenzeel.
(Ad Verbeek)

Scherpenzeel, 18 november 2013.

Vorige maand is de finale gehouden van de interne competitie klein kaliber pistool (KKP) bij de schietvereniging Scherpenzeel. Nieuw in deze reeks zijn de interne competities klein kaliber geweer (KKG) knielend en liggend en de interne competities klein kaliber karabijn (KKK) knielend en liggend.
Evenals bij pistool bestaan deze competities uit vijf wedstrijdseries. Welke de deelnemers van februari tot en met september hebben kunnen schieten. Omdat deze competities voor het eerst werden gehouden was het deelnemersaantal nog niet dermate hoog dat de organisatie op een verantwoorde wijze daar een finale aan kon koppelen. Wel werden de drie hoogst geplaatste schutter in elke competitie verblijd met een mooi prijzenpakket.
Deze prijsuitreiking werd gehouden op maandag 18 november in een vol verenigingsgebouw.
De organisator verwees in zijn openingswoord naar de twee sponsors welke de mooie prijzentafel bijeen hadden gebracht. Zo was er voor elke winnaar een mooi vleespakket wat beschikbaar was gesteld door de Vion uit Scherpenzeel. En had de Mitra uit Scherpenzeel voor een ieder nog een bierpakketje.
Voor de liggende disciplines deed Martin Wigtman het woord en voor de knielende disciplines Ad Verbeek.
Zo gaf Ad Verbeek aan dat bij de knielende series klein kaliber karabijn Martin Wigtman tot twee keer toe het volle puntenaantal van 300 punten geschoten had. Dit leverde Martin een extra prijs op.

De uitslagen in gemiddelden over hun series:

KKG knielend:
1 Frank Niermeijer 285,4 punten.
2 Jan Groenewoud 279,2 punten.
3 Martin Wigtman 271,8 punten.
KKG liggend:
1 Ad Verbeek 283,2 punten.
KKK knielend:
1 Martin Wigtman 298,8 punten.
2 Everard Vrijhoef 286,4 punten.
3 Ilona van Barneveld 276,0 punten.
KKK liggend:
1 Ad Verbeek 298,6 punten.
2 Rein Rotte 289,6 punten.
3 Andrť Davelaar 283,8 punten.

Schietvereniging Scherpenzeel kan terugkijken op een geslaagde eerste editie van de Interne Competitie KKG en KKK.

05-11-2013

Super Finale Klein Kaliber Pistool bij schietvereniging Scherpenzeel.
(Ad Verbeek)

Scherpenzeel, 1 november 2013.

Zoals gewoonlijk is er ook dit jaar weer een finale gehouden van de interne competitie klein kaliber pistool (KKP) bij de schietvereniging Scherpenzeel. Wederom in de laatste week van oktober. Ieder jaar is deze finale spannend. Maar dit jaar was deze finale wel heel erg spannend. Niet alleen omdat er een aantal schutters aan elkaar gewaagd waren. Maar ook omdat de regels voor deze finale aangepast zijn naar een nieuw internationaal protocol.

Deze finale werd gehouden op woensdag 30 oktober j.l.. Vanaf februari tot en met september hebben eerst de deelnemende schutters vijf wedstrijdseries geschoten. In vorige jaren stond deze wedstrijd bekend onder de naam zomercompetitie. Maar omdat minister Opstelten van Justitie en Veiligheid verlangd heeft dat elke schietvereniging in wedstrijdverband competities moest gaan aanbieden heten deze competities tegenwoordig interne competities en worden deze langer over het jaar aangeboden. Er waren dit jaar 28 leden die zich voor deze competitie hadden ingeschreven. Aan de hand van de ranglijst waren de acht hoogst geplaatste schutters uitgenodigd voor het deelnemen aan de finale. Omdat ťťn van hen niet aanwezig kon zijn werd de eerstvolgende in rij gevraagd deel te nemen en dat deed hij met plezier.

Na een woord van ontvangst werd de aandacht gevestigd op de hoofdsponsor van de zomercompetitie KKP zijnde Martijn Schimmel met de verkoopsite www.vuurenrook.nl.
En tevens op de co-sponsor; gasterij / wijnhuis "De Salentein" uit Nijkerk.
Er stond namelijk een prachtige prijzentafel met flessen wijn, wijnglazen en waardebonnen. Zonder de financiŽle steun was het ondenkbaar geweest dat de waardebonnen op liepen tot relatief grote bedragen. Dat een ieder een duopakket uitstekende wijnen ontving was geheel en al afkomstig van genoemd wijnhuis.
Baancommandant die avond was Rein Rotte. Samen met Job Bouman, Goof de Vries en Henk Gijsbertsen voerde hij de regie over de wedstrijd.

De acht finalisten waren in volgorde van rangschikking Frank Niermeijer, Mark Spee, Gert Jan Hoolwerf, Martin Wigtman, Jhon Baan, Ad Verbeek, Jacco Gersen en Stefan Stoffelsen. Deze laatst genoemde deelnemer dankte zijn deelname, zoals gezegd, aan het feit dat de eigenlijk geŽindigde nummer acht Jan Groenewoud verhindert was.
Het deed de organisatie trouwens een plezier dat het jeugdlid Stefan Stoffelsen de finale bereikt had.
Was vorig jaar nog de wedstrijd gesplitst in twee delen. Nu begon een ieder met de finale. Deze bestond uit totaal 20 schoten. En ongeacht de bereikte resultaten in de voorronden begon een ieder met 0 punten. Dus iedereen had gelijke kansen.
Eerst moesten alle schutters twee keer over een serie doen van drie schoten. Dit in elk 150 seconden. Waarna de resultaten benoemd werden. Daarna werden er schot voor schot 14 schoten gedaan. Dit binnen 50 seconden per schot. Tussen de schoten door worden de scores medegedeeld. Dus dat voert de spanning behoorlijk op.
En na elke twee enkelvoudige schoten viel de laagste schutter af. Geleidelijk aan bleven de eerste twee en de laatste twee schutters over. Waaronder dus jeugdlid Stefan Stoffelsen die als enige met een luchtpistool aan deze competitie deel nam. Daarna viel na een serie met bijna allemaal negens toch Jacco Gersen af. De laatste twee schoten van hem waren een zeven en een acht. Terwijl de andere drie toch wat vaker de tien wisten te raken. Daarna moest Stefan Stoffelsen er toch aan geloven. De eerste twee schutters hadden in het begin van de serie net een paar punten meer voorsprong opgebouwd.
Frank Niermeijer en Mark Spee stonden na schot 17 en 18 gelijk. Zo spannend was het. Het publiek kon dit zien. De schutters echter niet. Bij schot 19 behaalde Frank een acht en Mark een 9, waardoor Mark voor kwam te staan. Bij schot 20 was dit andersom zodat beide schutters gelijk eindigden met 182 punten. Daarna moesten barrageschoten de eindstand forceren. Bij het eerste barrageschot behaalde Frank een negen en Mark een acht. Waardoor Frank Niermeijer Kampioen KKP werd van schietvereniging Scherpenzeel.
Een ieder was het er over eens dat het gewijzigde finaleprotocol een aanwinst was voor de sportbeleving.

De uitslagen:

1 en Kampioen KKP 2013: Frank Niermeijer met 182 punten (20 schoten).
2 Mark Spee 182 punten (20 schoten).
3 Stefan Stoffelsen 161 punten (18 schoten).
4 Jacco Gersen 141 punten (16 schoten).
5 Gert Jan Hoolwerf 120 punten (14 schoten).
6 Jhon Baan 98 punten (12 schoten).
7 Ad Verbeek 78 punten (10 schoten).
8 Martin Wigtman 60 punten (8 schoten).

Schietvereniging Scherpenzeel kan terugkijken op een zeer spannende en geslaagde finale van de Interne Competitie KKP 2013.