Nieuws archief mei 2013

14-05-2013

Schietvereniging Scherpenzeel weer in de prijzen.
(Ad Verbeek)

Op dinsdag 7 mei j.l. werd bij schietvereniging De Eendracht te Barneveld de korpskampioenschappen gehouden in de disciplines klein kaliber karabijn knielend en klein kaliber karabijn liggend. Dit voor de schiet kring gelderse vallei. En natuurlijk waren er teams van de schietvereniging Scherpenzeel aanwezig. Niet dat die disciplines veelvuldig beoefend worden binnen de vereniging, maar meer omdat Scherpenzeel zeker binnen de SKGV van zich wil laten horen. Scherpenzeel had twee teams opgesteld. Een team voor knielend bestaande uit Kees Bos, Frank Niermeijer en Martin Wigtman. En een team voor de liggende discipline bestaande uit Frank Niermeijer, Ad Verbeek en Geert-Jan Vermeulen.

De opkomst was redelijk te noemen. Er waren zes teams (verenigingen) op het onderdeel knielend en vijf teams op het onderdeel liggend. De knielende discipline werd zoals gebruikelijk uitgevoerd op de 12 meter banen. De liggende discipline werd op de 50 meter banen op een aangepaste kaart.

Beide teams deden het voortreffelijk. Bij knielend scoorde Martin Wigtman 299 van de 300 punten (30 schoten). Frank Niermeijer zat daar vlak achter met 297 punten. Kees Bos behaalde 287 punten. In totaal was dit team goed voor 883 punten. Dit bleek bij de prijsuitreiking net één punt te weinig te zijn om de favoriet, De Eendracht uit Barneveld, van de troon te stoten. Barneveld behaalde met 299/296/289 in totaal 884 punten. Scherpenzeel behaalde toch maar mooi een tweede prijs.

Het team liggend deed daar niet voor onder. Geert-Jan Vermeulen behaalde 294 van de 300 punten (ook 30 schoten). Frank Niermeijer zat ook daar weer net achter met een score van 293 punten. Ad Verbeek behaalde 291 punten. De teamscore van 878 punten was goed voor een gelijke stand met het team van De Eendracht uit Barneveld. Uiteindelijk werd het team van De Eendracht eerste omdat dit team de meeste mouches had. Binnen de tien is er namelijk nog een verschil in een normale tien en een tien welke het centrale deel van de tien raakt. Dit heet in het schietjargon een mouche. Ons team behaalde ook bij dit onderdaal dus een tweede plaats.

Schietvereniging Scherpenzeel kan terugkijken op een mooie wedstrijd. Maar ziet ook potentie om in volgende edities mogelijk een eerste plaats weg te kapen. Het is natuurlijk als, als. Maar de reserve-schutter van het team knielend, Goof de Vries, was meegegaan en had buiten mededinging toch nog even een score neergezet van maar liefst 295 punten.