Nieuws archief maart 2012

11-03-2012

Frank Niermeijer wint winterwedstrijd geweer.
(Ad Verbeek)

In januari van dit jaar is bij schietvereniging Frans Tromp te Hoevelaken de voorronde gehouden van de winterwedstrijd klein kaliber geweer van de Schiet Kring Gelderse Vallei. Er namen zo?n kleine vijftig schutters uit de regio aan deze wedstrijd deel. Waarvan drie van schietvereniging Scherpenzeel. Te weten Suzan Niermeijer, Frank Niermeijer en Martin Wigtman.
In de voorronde behaalde Frank de meeste punten van hun drieŽn, te weten 574 punten. Alleen Hans Zwakman van de organiserende vereniging kwam daar nog overheen met 581 punten. Suzan behaalde 563 punten en Martin 547 punten.
Deze wedstrijd wordt altijd afgesloten met een finaleavond waarbij de zeven hoogstgeplaatste schutters opnieuw een volledige serie van 60 schoten moeten doen op 12 meter. Gevolg door een olympische finale. Dit zijn tien schoten op commando. Waarbij de schutter per schot 45 seconden krijgt.
Voor deze finale waren twee schutter van Neerlandia/Ede uitgenodigd. Twee van Frans Tromp/Hoevelaken, ťťn van De Eendracht/Barneveld en twee van Scherpenzeel. Te weten Suzan en Frank Niermeijer.
In de reguliere wedstrijd van de 60 schoten ontliepen de schutters elkaar niet veel. Gerrit van Everdingen van Neerlandia behaalde in de tussenstand de meeste punten. Hij behaalde 573 punten. Gevolgd door Frank Niermeijer en Hans Zwakman met elk 571 punten. Als vierde kwam Bianca de Graaf van De Eendracht uit de bus met 569 punten.
De andere schutters volgden met 562 (Yvo Steneken), 561 (Suzan Niermeijer) en 558 punten (Rian Toonen).
Na een korte pauze volgde de finale. Helaas werd deze wat slordig uitgevoerd. Dit irriteerde een aantal schutters. Het gevolg was dat niet alle schoten een tien werden. Zo kon wel de ene schutter ten opzichte van de ander inlopen dan wel achteruit gaan. Dat zit nu eenmaal in de wedstrijd. Het werd spannend tot op het laatste schot. De latere nummers ťťn en twee stonden bij het negende schot nog gelijk. Frank Niermeijer schoot een tien als laatste schot en werd winnaar. Met in totaal 667 punten. Gerrit van Everdingen schoot een acht en werd tweede met 665 punten. Bianca de Graaf werd derde met 664 punten.
Buiten het podium kwamen op de vierde plaats Hans zwakman met 661 punten. Rian Toonen en Suzan Niermeijer moesten nog twee maal een barrage schieten omdat zij gelijk geŽindigd waren met 661 punten. Rian schoot een 9 en een 10. Suzan een 9 en een 8. Yvo Steeneken eindigde als laatste met 649 punten.
De voorzitter van de SKGV tevens organisator van deze wedstrijd, Hans Zwakman, overhandigde het trotse drietal hun medailles.

Van links Gerrit van Everdingen, Frank Niermeijer en Bianca de Graaf.