Nieuws archief juli 2012

05-07-2012

Schietvereniging Scherpenzeel wint alweer "Het Nikkelen geweer".

Scherpenzeel ?
Voor de derde keer dit seizoen behaald schietvereniging Scherpenzeel een grote teamwedstrijd binnen. Dit maal op het onderdeel Militair Geweer.
De Schiet Kring Geldersche Vallei (S.K.G.V.) waar ongeveer 20 schietverenigingen uit de regio bij aangesloten zijn heeft eind juni haar jaarlijkse zomerwedstrijd gehouden.
Van ouds is in de ogen van heel wat schutters de belangrijkste prijs die dag de te winnen korpsprijs militair geweer knielend. "Het Nikkelen geweer", genoemd naar de uitvoering van deze trofee, namelijk een onklaar gemaakt militair geweer met nikkelkleurige metalen delen.
Deze prijs was door teams van schietvereniging Scherpenzeel al twaalf keer in de wacht gesleept. Een ook dit jaar werd "Het Nikkelen geweer" weer binnengehaald.

De Schiet Kring Geldersche Vallei (kortweg S.K.G.V.) organiseert traditiegetouw in de maand juni een zomerwedstrijd. Deze wedstrijd werd gehouden op de banen van de Schietvereniging Wilhelm Tell te Putten. Dit is altijd een gezellige dag. Het aantal deelnemers was gelukkig wat meer dan vorig jaar. Zo?n 50 schutters uit de regio zijn op deze wedstrijd afgekomen. De schutters zijn afkomstig van de schietverenigingen uit de regio die bij de S.K.G.V. zijn aangesloten. Meestal zijn zo?n tien verenigingen vertegenwoordigt. Opvallend is de grote sportieve rivaliteit onder de schutters.

Er worden op de zomerwedstrijd traditiegetouw alleen maar in diverse geweerdisciplines geschoten. Zoals de discipline Klein Kaliber Geweer knielend (KKG) en Groot Kaliber Vrij Geweer knielend. De belangrijkste discipline die dag is toch Militair Geweer knielend. Waarbij van ouds het korpsklassement toonaangevend is. Ook dit jaar lieten heel wat verenigingen binnen dit klassement verstek gaan. Bij deze korpswedstrijd werden tien schoten geteld. Net als bij het individuele klassement.

Frank Niermeijer schoot 97 punten (van de 100) bij elkaar, een formidabele uitslag. Dit was ook de hoogste score van de dag. Dus ook voor het individueel klassement zag het er voor hem goed uit. Jan Vlastuin behaalde 92 punten. Omdat enkele schutters van onze vereniging andere verplichtingen hadden die dag of verstek lieten moest de coach Ad Verbeek in de maand voorafgaande aan deze wedstrijd nog een nieuw teamlid zoeken en begeleiden. Gelukkig nam Kees Bos deze plaats in. Alhoewel hij eigenlijk nooit militair geweer schiet behaalde hij in de aanloop naar deze wedstrijd toch aardige scores. Zijn ervaring op het onderdeel klein kaliber karabijn was voor hem een voordeel. Op de wedstrijd zette hij een mooie score neer van 90 punten. Martin Wigtman was onze laatste deelnemer. Als routinier kwam hij met de score van 95 punten van de baan. Zo zaten alle vier de schutters van Scherpenzeel mooi boven de 90 punten. In totaal werden er 374 punten binnen gehaald. Goed voor de eerste prijs welke nu voor de dertiende keer werd binnengehaald.

Bij het individuele klassement Geweer heeft Frank Niermeijer ook nog eens titel Meester Geweer binnengehaald door met een score van 98 punten de tweede plaats te behalen op het onderdeel klein kaliber karabijn. Met de reeds eerder benoemde eerste plaats op het onderdeel Militair Geweer leverde hem deze titel op.

In totaal zaten al de negen schutters van Scherpenzeel hoog in de klassementen. Zodat zij tevreden terug kunnen kijken op deze dag.

(FOTO; TEAM MILITAIR GEWEER KNIELEND; met van links naar rechts staand Frank Niermeijer en Martin Wigtman en geknield Jan Vlastuin en Kees Bos.)