Nieuws archief februari 2012

21-02-2012

Scherpenzeel in de prijzen bij liggende cup Otterlo.
(Ad Verbeek.)

Vorig jaar viel het team van Schietvereniging Scherpenzeel buiten de prijzen. Toen behaalden het team een verafschuwde vierde plaats. Toch leuk bovenin de ranglijst. Maar net niet in de prijzen. Dit jaar ging het anders. Ook al had het team het gevoel dat er meer in had gezeten. Er werd een derde plaats behaald. Net achter de nummer n en gelijk aan de nummer twee.

De liggende Cup klein kaliber geweer stond al enige maanden in onze verenigingsagenda. Dat moet wel want voor je het weet is het te laat om nog veel te trainen. Zeker als er schutters aan mee doen welke ook nog andere disciplines schieten. Dit jaar hebben de deelnemende schutters extra getraind. Het team bestond ook dit jaar uit de zelfde drie schutters als in de voorgaande jaren. Het waren Frank Niermeijer, Geert-Jan Vermeulen en Ad Verbeek die de strijd aan gingen. Vol goede moed want de uitslagen van de trainingen waren goed te noemen. Als vanouds werd de wedstrijd begin februari georganiseerd door schietvereniging Wilhelm Tell in Otterlo. En wel op dinsdag 7 februari jongsleden.
De liggende Cup bestaat slechts uit 5 proefschoten en 10 wedstrijdschoten. Dat is dan ook direct de handicap bij deze wedstrijd. Verspeel je een paar punten door slechte schoten, dan kan je dat onmogelijk nog inlopen en is je kans verkeken.
Frank had er duidelijk zin in. De trainingen had hem vertrouwen gegeven. Hij schoot in een rustig tempo zijn proefkaart. Gevolgd door de twee wedstrijdkaartjes. Hij behaalde de mooie score van 97 uit 100 punten. En dat werd door de twee andere schutters niet behaald. Ook Geert-Jan had er zin in. Hem duurde het allemaal veel te lang. Nog voordat Frank klaar was begon hij aan zijn serie op een vrijkomende baan. Zijn eerste kaart liep niet vlekkeloos. Hij moest een paar keer uit zijn houding komen. Dat had tot resultaat dat zijn tweede kaart beduidend beter was. In totaal behaalde hij 95 punten. Daarna volgde Ad. Na een goede proefkaart waarbij Ad zich met extra droge schoten zich goed kon prepareren op de wedstrijd begon hij goed met de wedstrijdkaarten. Hij kan met een score van 91 punten van de baan. Samen waren wij goed voor 281 punten. Meer dan vorig jaar, want toen behaalde het team 276 punten. Maar nog te weinig dus, zo vonden zij zelf al.
Eerste werd schietvereniging Leusden en omstreken met 286 (100/98-88) punten. Gevolgd door de winnaar van vorig jaar, Neerlandia, met 281 punten. Gelijk aan de stand van Scherpenzeel. Maar Neerlandia had de schutter met de hoogste score van beide teams. En dat is dan bepalend. Derde is het team van Scherpenzeel geworden met, zoals gezegd, eveneens 283 punten.
Ook dit jaar was er een schutter met een volle bak. Dat was Richard den Boer van Leusden en omstreken. Hij ontving daar een welgemeend applaus voor.
Terugkijkend op de wedstrijd kan er gezegd worden dat het team goed gepresteerd heeft. Maar alle schutters waren het er over eens. Er had meer in gezeten. Maar zo zullen de schutters van andere teams er ook wel over denken. En ding is zeker. Volgend jaar doen wij weer mee. Dan wordt de wedstrijd gehouden op dinsdag 5 februari. Maar dat is nog heel ver weg.