Nieuws archief april 2012

19-04-2012

Tweede cup voor Schietvereniging Scherpenzeel.
(Ad Verbeek)

Twee weken nadat het pistoolteam van schietvereniging Scherpenzeel de Cup-pistool voor zich hadden opgeŽist moesten schutters van deze vereniging al weer aan de bak voor de volgende belangrijke finale. Afgelopen dinsdag traden de schutters aan op het onderdeel klein kaliber geweer met als inzet de SKGV-Valleicup KKG als trofee.
Deze strijd werd dit jaar voor de veertigste keer gehouden tussen de achttien Veluwse verenigingen, verenigd in de Schiet Kring Gelderse Vallei. Jarenlang hadden de topschutters van de vereniging Driebergen & Rijsenburg de hegemonie op deze Cup. Tot dat vorig jaar het team van schietvereniging Scherpenzeel deze Cup wist te bemachtigen. De schutters hadden de zware taak de beker te verdedigen.

Bij deze cup bestaan de voorronden uit poules. Deze waren door loting op de najaarsvergadering van de SKGV tot stand gekomen. Er waren drie poules samengesteld. De beste twee verenigingen in elke poule zouden door gaan naar de finaleavond. Scherpenzeel was ingeloot in poule C. Deze vond plaats op de banen van schietvereniging Piet Cronjť te Ermelo op dinsdag 28 februari. In deze poule bevonden zich naast Scherpenzeel nog vier verenigingen. De Scherpenzeelse schutters Jan Groenewoud, Frank Niermeijer en Suzan Niermeijer behaalden daar een mooie eerste notering met 548 punten. Er werden daar twintig schoten per persoon gedaan. De andere vereniging welke door ging naar de finale was Neerlandia uit Ede.
De finale vond plaats op dinsdag 17 april. Wederom in het neutrale doch gastvrije Barneveld. De Scherpenzelers hadden goed geoefend en waren gemotiveerd om de beker weer te gaan winnen. Maar de uitslagen van de voorronden lieten toch zien dat zeker vier van de zes verenigingen een kans maakten om de beker te bemachtigen. Ook nu weer bestond het team uit dezelfde personen. Zij werden bijgestaan door hun vaste begeleider/coach Ad Verbeek en enkele verenigingsleden die hen kwamen aanmoedigen.
De andere finalisten waren de teams van Driebergen-Rijssenburg, Frans Tromp uit Hoevelaken, Prins Hendrik uit Veenendaal en Tyr uit Lunteren.
Dit keer moest er een serie van 30 schoten gedaan worden. En wel op enkelschots kaartjes. Suzan en Frank mochten de spits afbijten in de eerste van de twee series. En deden dat met, wat achteraf bleek, beiden met een score van 283 punten. Zeker niet onverdienstelijk. Ook de andere verenigingen scoorden in deze eerste serie hoog. De oplettende toeschouwer kon al wel zien dat zo hier en daar andere schutters enkele tot zelfs relatief veel punten lieten liggen. Alle kansen lagen nog open in de tweede serie. Te meer omdat meerdere verenigingen hun troef tot het laatst hadden bewaard.
Jan Groenwoud zocht als laatste schutter van het team wat onwennig de baan op. Had tijdens de voorafgaande trainingen wat onzekerheden opgebouwd en nam die klaarblijkelijk mee naar de finale. Maar toonde zich tevreden met zijn score. Dat mocht ook wel want hij had samen met nog een andere schutter de hoogste score van de avond neergezet. Hij behaalde namelijk een goede 286 punten. Met het blote oog had de begeleider van het team zo?n 20 punten per schutter van het totaal afgeteld. Het team was goed, maar bij de prijsuitreiking werd pas duidelijke wat het waard was.
Te weten: Scherpenzeel Kampioen 2012 op het onderdeel geweer.
De uitslag:

1 Scherpenzeel 852 (286, 283, 283),
2 Driebergen 838 (285, 280, 273),
3 Neerlandia - Ede 824 (280, 277, 267),
4 Frans Tromp -Hoevelaken 824 (286, 275, 263),
5 Pr.Hendrik - Veenendaal 808 (280, 268, 260),
6 Tyr - Lunteren 757 (268, 245, 244).

De voorzitter van de SKGV, Hans Zwakman, overhandigde het trotse team de Valleicup.

Op de foto van links naar rechts:
Frank Niermeijer, Jan Groenewoud, Susan Niermeijer en Hans Zwakman (voorzitter SKGV).

09-04-2012

Schietvereniging Scherpenzeel wint Valleicup KKP.

Het pistoolteam van schietvereniging Scherpenzeel is dinsdagavond weer kampioen geworden bij de teamwedstrijden van de Schiet Kring Gelderse Vallei.
Dit is een wedstrijd voor teams van de bij de SKGV aangesloten verenigingen. Er hadden zich dit seizoen acht verenigingen ingeschreven welke binnen afvalsysteem tegen elkaar hebben gestreden in de afgelopen maanden. Dit in uit- en thuiswedstrijden.
De beste twee teams stonden in de finale. Dit waren de teams van schietvereniging De Eendracht uit Barneveld en van Scherpenzeel. Tegelijker tijd moesten de verliezers uit de halve-finale, zijnde de teams van Wilhelm Tell ? Bennekom en De Eendracht ? Terschuur tegen elkaar strijden voor de derde en vierde plaats.
Zoals bekend worden deze grote Finale's altijd op de neutrale elektronische - banen van Barneveld gehouden. De banen stonden al lang en breed gereed, en de schutters konden komen. Organisator Ad Verbeek verlootte de banen. Telkens vier finalisten en vier halve finalisten gebroederlijk naast elkaar. Van Scherpenzeel mochten Frank Niermeijer samen met Pim Haanschoten de spits afbijten. Frank begon wat aarzelend, maar behaalde toch totaal 353 punten. De hoogste score die avond. Maar voor zijn doen niet echt goed te noemen. Pim zette een serie van 324 punten op de lijst.
De Barnevelders vielen eigenlijk al gelijk door de mand met een eerste serie van 298 van Ribon Top, gevolgd door een aarzelende 326 punten van Evert van Veenschoten.
Henk van de Vliert, Bennekom, behaalde een mooie score van 352 punten. Zijn teamgenoot Dick Muller behaalde 331 punten. Hun tegenstanders van Terschuur behaalde slechts 315 (Renť ter Haar) en 324 punten (Reino Brons).
De tweede serie met nog eens twee schutters van elke vereniging moest de beslissing geven. Kees Bos behaalde 309 punten. Martin Wigtman 328 punten. Totaal behaalde het team van Scherpenzeel 1314 punten.
Barneveld kwam daar niet overheen. De twee andere schutters behaalden 322 (Marco van Barneveld) en 316 punten (Robin van Duijn); in tptaal 1262.
De Eendracht - Terschuur had inmiddels zo?n 1275 punten bij elkaar gesprokkeld. Wim van Maanen behaalde 340 punten en Wilbert van de Braak 296 punten. Het was even wachten was op de laatste man van Bennekom, Floris van de Vliert. Hij behaalde 340 punten. Floris Vogelaar behaalde 298 punten. Het puntentotaal van Bennekom kwam daarmee op 1321 punten. Bennekom dus derde en Terschuur vierde.
De grote fel glimmende Cup was ook dit jaar weer voor het team van schietvereniging Scherpenzeel. Deze vereniging heeft deze Cup nu voor de negende keer weten te bemachtigen.

Vlnr: Pim Haanschoten, Frank Niermeijer, Kees Bos en Martin Wigtman.