Nieuws archief oktober 2011

31-10-2011

Spannende Finale Klein Kaliber Pistool bij schietvereniging Scherpenzeel.
(Ad Verbeek.)

Scherpenzeel, oktober 2011.

Zoals gewoonlijk is de finale van de zomercompetitie klein kaliber pistool (KKP) bij de schietvereniging Scherpenzeel weer gehouden in de laatste week van oktober. Ook nu weer was deze finale weer heel spannend.
Deze finale met daarvoor een halve-finale werd gehouden op woensdag 26 oktober j.l.. Vanaf april tot en met september hebben eerst de deelnemende schutters vijf wedstrijdseries geschoten. Vandaar de naam zomercompetitie. Er waren dit jaar 23 leden die zich voor deze competitie hadden ingeschreven. Aan de hand van de ranglijst waren de acht hoogst geplaatste schutters uitgenodigd voor het deelnemen aan de halve-finale.

Na een woord van ontvangst werd de aandacht gevestigd op de hoofdsponsor van de zomercompetitie KKP zijnde Martijn Schimmel met de verkoopsite http://www.vuurenrook.nl. En tevens op de co-sponsor; gasterij / wijnhuis "De Salentein" uit Nijkerk.
Er stond namelijk een prachtige prijzentafel met flessen wijn, wijnglazen en waardebonnen. Zonder de financiële steun was het ondenkbaar geweest dat de waardebonnen op liepen tot relatief grote bedragen. Dat een ieder een duopakket uitstekende wijnen ontving was geheel en al afkomstig van genoemd wijnhuis.
Baancommandant die avond was Rein Rotte. Samen met Job Bouman, Dirk van Voorthuizen en John van Vulpen voerde hij de regie over de wedstrijd.

De acht halve finalisten waren in volgorde van rangschikking Frank Niermeijer, Martin Wigtman, Suzan Niermeijer, Jacco Gersen, Jan Groenewoud, Ad Verbeek, Kees Bos en Jan Vlastuin. Jan Vlastuin dankte zijn deelname aan het feit dat de eigenlijk geëindigde nummer twee Mark Spee verhindert was wegens werkzaamheden in het buitenland.
Bij deze halve finales en bij de latere finale nemen de schutters een tot tien schoten teruggerekend gemiddelde mee uit de voorronden dan wel halve-finale. Frank had daardoor een aanvangsgemiddelde van afgerond 92 punten. Gevolgd door Martin met 91 punten. Daarna zaten er drie schutters op 87, twee op 86 punten en de laatste op 85 punten.
Schot voor schot en op commando moest er geschoten worden. Dit binnen 75 seconden per schot. Tussen de schoten door worden de scores medegedeeld. Dus dat voert de spanning behoorlijk op.
De hoogste serie in de halve finale werd geschoten door Jacco Gersen met 88 punten. Hij ging daar mee door naar de finale. Maar niet alleen dat, hij startte daarin op de nummer één positie. Hij behaalde namelijk een gemiddelde van 88 punten uit zijn aanvangsscore van 87 en de geschoten serie van 88 punten. Twee punten meer dan Frank, Martin en Suzan die elk een aanvangsscore meekregen van 86 punten.
Een bijzondere ervaring voor Jacco Gersen die dit jaar voor de tweede keer in de finale staat. Vorig jaar was zijn debuut. Hij behaalde toen uiteindelijk de vierde plaats. Omdat de overige vier schutters niet boven zich zelf uit konden stijgen en enkelen zelfs een mindere dag hadden wisten zijn zich niet voor de finale te klasseren. Daarvoor hadden zij beter moeten presteren dan de eerste vier geplaatsten en dat was niet het geval.

Na een korte pauze werd de finale gehouden. Zoals gezegd met in volgorde van voorsprong Jacco Gersen, Frank Niermeijer, Martin Wigtman en Suzan Niermeijer. Bij de eerste schoten liep de koploper Jacco Gersen ten opzichte van Frank Niermeijer nog even uit. Gedurende de finale kwam Martin Wigtman virtueel zelfs op de nummer één positie na een serie mooie schoten met alleen negers en tienen. Na het achtste schot stond Martin na twee wat mindere schoten nog maar één punt voor (157punten) op Jacco en Frank die toen beide een score hadden van 156 punten. In de eindspurt wist Frank toch nog Martin voorbij te streven en ook Jacco op twee punten achterstand te zetten. Suzan liep mooi mee maar vormde geen bedreiging voor de andere schutters.
Omdat er geen gelijke standen waren volgden er geen barageschoten.
Bij de prijsuitreiking werd ook nog even stilgestaan bij het feit dat drie deelnemers in de voorronden een volle kaart hadden geschoten. Dit waren Frank Niermeijer (2x zelfs), Suzan Niermeijer en Martin Wigtman. Frank Niermeijer kon zich evenals de voorgaande drie jaren kampioen KKP van de vereniging noemen.

De uitslagen:

1 en Kampioen KKP 2011: Frank Niermeijer met 92 punten als aanvangsgemiddelde over de voorronden en de serie's 80 en 90, totaal 176 punten.
2 Jacco Gersen (87); 88 en 86; totaal 174 punten.
3 Martin Wigtman (91); 80 en 87, totaal 173 punten.
4 Suzan Niermeijer (87); 84 en 78; totaal 164 punten.
5 Kees Bos (86); 79; totaal 165 punten.
6 Jan Vlastuin (85); 76; totaal 161 punten.
7 Ad Verbeek (86); 70; totaal 156 punten.
8 Jan Groenewoud (87); 51; totaal 138 punten.

Schietvereniging Scherpenzeel kan terugkijken op een zeer spannende en geslaagde finale van de zomercompetitie KKP 2011.