Nieuws archief november 2011

27-11-2011

Frank Niermeijer wint finale van schietwedstrijd.

Van maandag 31 oktober tot en met donderdag 3 november j.l. werd er voor pistoolschutters uit de Gelderse Vallei op de schietbanen van de Schietvereniging "Scherpenzeel" te Scherpenzeel een wedstrijd klein-kaliber-pistool (kortweg KKP) gehouden. Deze werd georganiseerd door leden van de Schietvereniging "Scherpenzeel" voor leden van de 18 bij de Schiet Kring Gelderse Vallei (S.K.G.V.) aangesloten schietverenigingen. In totaal kwamen er 40 schutters ten tonele. De wedstrijd bestond uit 40 schoten op een visueel (zeg maar schietschijf), die op een afstand van 10 meter van de schutter bevond. In totaal waren er 400 punten te behalen.

Dat niet alleen de organisatie in goede handen was bij Schietvereniging "Scherpenzeel", maar ook de deelname, bleek wel uit de kwantiteit, maar bovenal de kwaliteit van de deelnemers. Zo waren maar liefst 13 van de 20 deelnemers van de eigen vereniging. En waren er 11 van hen te vinden bij de eerste twintig geplaatsten.

Maar daar werd het niet bij gelaten. Op maandag 21 november waren er namelijk halve-finales en finales voor de 8 besten van hen. Maar omdat één van hen niet aanwezig kon zijn voorzag het protocol dat de nummer 9 en volgende gevraagd konden worden voor deze finales.

Aan deze halve-finales namen in volgorde van de ranglijst deel de leden van schietvereniging "Scherpenzeel" Frank Niermeijer, Mark Spee en René Bunschoten. Gevolgd door Randy Fluit van "Driebergen-Rijsenburg" en Henk van de Vliert van "Wilhelm Tell" uit Bennekom. Daarna volgde Jacco Gersen van de Scherpenzeelse vereniging en Richard van harten van "De Eendracht" uit Barneveld. En door afwezigheid van één van de deelnemers kon Martin Wigtman van "Scherpenzeel" als deelnemers instromen.

Deze finales zijn zenuwslopend gebeurtenissen. Want geheel op tijd moet men 10 maal een schot lossen binnen 75 seconden En na elk schot werd door de jury de score bekend gemaakt en het bereikte puntentotaal. De 8 deelnemers zijn de halve-finale ingegaan met een gemiddelde van hun uitslag uit de voorronde. Dit teruggebracht naar 10 schoten. Zo begon de no. 1 geplaatste Frank Niermeijer met 92 punten en de nummer 8 geplaatste Martin Wigtman met 88 punten. Niets was dus nog onmogelijk. En dat bleek ook wel. De spanning was te snijden. Want menig toeschouwer telde mee en kon globaal toch het een en ander voor zich zelf bepalen. De schutters ontliepen elkaar niet veel. En na 10 schoten waren de nummers twee, drie en vier van de ranglijst gedaald naar een plek buiten de finale. En stonden de nummers vijf, zes en zeven plotsklaps gelijk met de nummer één. Alle vier hadden een gelijke tussenstand van 178 punten. Voor hen moesten "Barrage-schoten" uitkomst bieden om te bepalen wat de volgorde in de finale zou worden.
Na deze halve-finale met barrage-schoten werd de volgorde in de finale als volgt. Op de eerste plek kwam Richard van Harten te staan. Gevolgd door Frank Niermeijer, Henk van de Vliert en Jacco Gersen. Ook daar begon men met een gemiddelde. Dit keer dus alle vier de schutters met een gelijke stand van 89 punten. Dit was nog nooit vertoond. Ook in de finale moest men op tijd weer 10 schoten lossen. Alleen nu werd wel de behaalde punten bekend gemaakt, maar niet de tussenstanden. Dat werd voor de prijsuitreiking achterwegen gehouden.

Tijdens de wedstrijd kwam Frank al vlug met een puntje op voorsprong. Maar bij het zesde schot kwam Jacco Gersen langszij na twee mooie tienen. Beide kwamen bij het volgende schot weer gelijk te staan. Waarna Jacco toch weer voor kwam. Alleen had Jacco een slecht laatste schot. Daardoor kon kon Frank Niermeijer uitgeroepen worden tot Kampioen KKP van de Schiet Kring Gelderse Vallei.
Jacco Gersen en Henk van de Vliert waren gelijk geëindigd en moesten nog een barageschot plaatsen. Jacco werd daardoor tweede en Henk zakte naar de derde plaats. Richard kon zich niet mengen in de strijd en werd vierde.

Voor alle 8 finalisten en halve-fialisten had de organisatie cadeaubonnen klaarliggen en voor de eerste 4 waren er plaquettes. Dit alles kon tot stand komen door de sponsoring van Keukenmontage Stoffelsen uit Scherpenzeel. Ook waren wijnen en tijdschriften beschikbaar voor de winnaars. Maar er kon er maar één met de fel begeerde bokaal naar huis gaan. En dat was Frank Niermeijer. Volgend jaar zal hij deze prijs uiteraard gaan verdedigen.

Download hier de uitslagen: schietresultaten KKP SKGV halve finale en finale 2011