Nieuws archief mei 2011

16-05-2011

Nieuw Nederlands record voor Schietvereniging Scherpenzeel.

Op de Finale van de Nederlandse Kampioenschappen Klein Kaliber Geweer 12 meter knielend heeft de schietvereniging Scherpenzeel wel op een zeer bijzondere wijze naam gemaakt. Zoals de vereniging de afgelopen weken al had aangetoond door maar liefst drie maal de Cup in verschillende wedstrijden van de Schiet Kring Gelderse Vallei te winnen, maakt ook het geweerschieten een hoge vlucht.
Afgelopen zaterdag trokken Frank en Susan Niermeijer naar Barneveld om deel te nemen in de halve finale van de Nederlands Kampioenschappen op het onderdeel klein kaliber geweer knielend. Susan heeft al eerder op de schietvereniging gezeten, maar na een periode van afwezigheid schiet zij nu weer een half jaar, maar heeft in die korte tijd al bewezen over talent te beschieten. Haar broer Frank, eigenlijk meer pistoolschutter, vergezelde haar, om zoals hij zei ?mijn zus niet geheel alleen laten schieten?. Het heeft voor beide vruchten afgeworpen. Beiden hadden zich geplaatst bij de beste twintig schutters van Nederland.
De schutters, geselecteerd uit de beste dames, junioren, senioren en veteranen, mochten in de halve finale met 60 schoten (maximum 600 punten) kampen voor een plaats in de Finale. En er werd door alle deelnemers zeer goed geschoten. Susan wist met 571 punten een achtste plaats te verwerven, Frank met 574 punten maar liefst een vierde plaats.
Vervolgens werd de Olympische Finale gehouden, zijnde 10 schoten op commando, 45 seconden per schot; de waardering wordt elektronisch in tienden geteld, maximum per schot 10,9 punten. De mentale druk tijdens zo?n finale is enorm. Susan deed het met een gemiddelde van 9,6 zeker niet slechts, maar moest toch genoegen nemen met een achtste plaats. Frank was in vorm, had ook duidelijk meer ervaring en wist met een gemiddelde van 9,98 zijn vierde plaats te verkleinen tot een tweede plaats. Nederlands Kampioen werd A. Eikelenboom van de sv Bonanza uit Lopik, tweede Frank Niermeier uit Scherpenzeel.
De grote verrassing kwam bij de prijsuitreiking. Susan Niermeijer moest in de finale weliswaar genoegen nemen met een achtste plaats, maar met haar selectieserie van 571 punten had zij geheel onverwacht een nieuwe Nederlands record dames gevestigd. Het oude stond op naam van de Barneveldse Bianca de Graaf met 569 punten. Het was voorzitter Harry IJzerman van de KNSA, Landelijke Technische Commissie Geweer een genoegen om de eretfofee uit te reiken.

Op de foto: Susan Niermeier en Frank Niermeijer (sv Scherpenzeel).

16-05-2011

Weer zege voor Schietvereniging Scherpenzeel.

Alle goeie dingen bestaan uit drie, moet men bij de schietvereniging Scherpenzel gedacht hebben. In de afgelopen weken veroverde de Scherpenzeelse schietteams tweemaal een Cup van de Schiet Kring Gelderse Vallei. De Cupwedstrijden van de SKGV zijn de teamwedstrijden tussen de aangesloten verenigingen. En worden als zeer prestigieus ervaren. De teams wonnen de afgelopen weken al op de onderdelen klein kaliber pistool en respectievelijk klein kaliber geweer knielend. Deze week trok men naar Barneveld voor de derde en laatste Cup en wel op het onderdeel karabijn.
Dit is een bijzonder enerverende wedstrijd; het onderdeel knielend wordt namelijk op de 12 meter geschoten, maar het onderdeel liggend op de 50 meter elektronische banen. Barneveld was zoals gebruikelijk weer de gastheer voor deze finale wedstrijd. En het zou geen gemakkelijk wedstrijd worden, omdat de Barnevelders zelf zich in de afgelopen jaren op dit onderdeel altijd heer en meester getoond hadden.
De wedstrijd op beide afstanden telde 30 schoten, totaal goed voor 300 punten. Barneveld zelf opende knielend zeer goed met twee series van 298, Scherpenzeel met Frank Niermeijer en Martin Wigtman respektievelijk 298 en 297 punten, slechts één punt verschil. De laatste man uit het team zou de beslissing moeten brengen, voorzitter Rene Tammes voor Barneveld, Jan Groenwoud voor Scherpenzeel. Tammes kwam met een zeer teleurstellende 288 van de baan; het wachten was op Jan. Twee mis, constateerde hij opgelucht, toen hij uit de houding overeind kwam. Een terechte constatering, bij telling bleek hij 298 punten gescoord te hebben. In totaal 893 punten en goed voor de eerste plaats. Schietvereniging Scherpenzeel is daarmee voor het eerst Kampioen op de 12 meter karabijn geworden.
De Barnevelders eindigden op de derde plaats na Neerlandia Ede, beide met 884 punten. Vierde werd Hoevelaken met 877 punten en vijfde het jonge, enthousiaste team van Bennekom met 876 punten.
Vervolgens de 50 meter; deze afstand heeft voor de karabijn een hoge moeilijkheidsgraad, bovendien kunnen de Barnevelders zelf wel heel goed op hun eigen baan uit de voeten. Vorig jaar was Scherpenzeel op de tweede plaats geëindigd, en wie weet, misschien zat er deze avond nog wel en tweede succesje in. Het Scherpenzeelse team was afgelopen week reeds enige malen in Barneveld komen oefenen, en de resultaten zagen er veelbelovend uit. Met goede moed ging men de banen op.
Geert Jan Vermeulen scoorde wat matig (vond hij zelf) met 290 punten. Ook Ad Verbeek en Kees Bos schoten met 285 en 287 duidelijk beneden hun kunnen, totaal 862 punten. Barnevelde opende met 291 en maakte hun series af met nog tweemaal 297 punten, totaal 885 punten. En werd daarmee eerste.
Tweede werd Neerlandia Ede met 863 punten, Scherpenzeel met één punt achterstand derde met 862. En Bennekom, die voor het eerst aan dit onderdeel deelnam, vierde met 829 punten.
De voorzitter van de Kring, de SKGV, reikte de prijzen uit. Voor Scherpenzeel nam Martin Wigtman de welverdiende kampioenstrofee in ontvangst.

Op de foto van links naar rechts: voorgrond Ad Verbeek, Frank Niermeijer, Kees Bos en Geert Jan Vermeulen; achtergrond Jan Groenewoud en Martin Wigtman.

Valleicup voor Scherpenzeel.

Vorige week behaalden de Scherpenzeels scherpschutters een overtuigende overwinning op het onderdeel pistool. Deze week traden de schutters aan op het onderdeel klein kaliber geweer met als trofee de SKGV-Valleicup KKG.
Al bijna veertig jaar wordt deze wedstrijd gehouden tussen de achttien Veluwse verenigingen, verenigd in de Schietkring Gelderse Vallei. Jarenlang hadden de topschutters van de vereniging Driebergen & Rijsenburg de hegemonie op deze Cup. De sv Scherpenzeeel had zich voor het eerst, met vijf andere verenigingen, in de finale geplaatst. Deze vond afgelopen dinsdag plaats, wederom in het neutrale doch gastvrije Barneveld. De Scherpenzelers trokken naar Barneveld, - geweer is niet hun favoriete sportonderdeel - niet echt in de overtuiging dat ze een kans op de felbegeerde Cup zouden hebben. Het team bestond uit Frank Niermeijer, Susan Niermeijer en Jan Groenewoud, onder de kundige leiding van coach Ad Verbeek.
Susan mocht de spits afbijten en deed dat met 279 punten zeker niet onverdienstelijk. Ook de andere verenigingen scoorden in deze eerste serie zo rond dit puntental; alleen Driebergen overklaste Susan met 280 punten. Met alle kansen nog open op naar de tweede serie.
Jan Groenwoud zocht als tweede wat onwennig de baan op, maar toonde zich tevreden met een goede 278 punten. Bij telling van de tweede serie bleek Scherpenzeel nu onverwacht de eerste plaats in te nemen, zelfs met 2 punten voorsprong op de oud-kampioen Driebergen.
Voor Driebergen zou als laatste schieten Michel Noordam, een ervaren wedstrijdschutter, de beste man van het team. Voor Scherpenzeel ging Frank Niermeijer de baan op. Frank, van origine pistoolschutter, oefent daarnaast soms ook wel eens wat op geweer. Het valt dan ook niemand te verwijten, dat de Scherpenzelers zich al verheugden op een welverdiende tweede plaats.
Michel Noordam kwam met een wat teleurstellende 275 punten van de baan. Het wachten was op Frank. Hij kwam opgewekt van de baan, onder de mededeling dat hij dacht dat hij wel goed had geschoten. Maar hoe goed, zou het telbureau moeten uitmaken. En de teller bleef steken bij de topscore van de avond, 287 punten: Scherpenzeel Kampioen 2011 op het onderdeel geweer. De uitslag:

1 Scherpenzeel 844 (287, 279, 278)
2 Driebergen 830 (275, 280, 275)
3 Hoevelaken 821 (280, 258, 283)
4 Bennekom 802 (269, 276, 257)
5 Veenendaal 800 (262, 274, 264)
6 Amersfoort 787 (279, 251, 257)

De voorzitter van de SKGV, Hans Zwakman, overhandigde het trotse team de Valleicup. Volgende week dinsdag wort het Kampioenschap voor klein kaliber karabijn gehouden. Ook weer te Barneveld. Het Scherpenzeelse team neemt weer deel voor wellicht de derde kampioenstitel.

Op de foto van links naar rechts:
Jan Groenewoud, Frank Niermeijer, Susan Niermeijer, Hans Zwakman (voorzitter SKGV), Aty van Veldhuijzen (secretaris SKGV en organisator).