Nieuws archief juli 2011

02-07-2011

Schietvereniging Scherpenzeel wint "Het Nikkelen geweer".

Scherpenzeel
Voor de vierde keer dit seizoen behaald schietvereniging Scherpenzeel een grote teamwedstrijd binnen. Dit maal op het onderdeel Militair Geweer.
De Schiet Kring Geldersche Vallei (S.K.G.V.) waar ongeveer 20 schietverenigingen uit de regio bij aangesloten zijn heeft eind juni haar jaarlijkse zomerwedstrijd gehouden.
Van ouds is in de ogen van heel wat schutters de belangrijkste prijs die dag de te winnen korpsprijs militair geweer knielend. "Het Nikkelen geweer", genoemd naar de uitvoering van deze trofee, namelijk een onklaar gemaakt militair geweer met nikkelkleurige metalen delen.
Deze prijs was door teams van schietvereniging Scherpenzeel al elf keer in de wacht gesleept. Een ook dit jaar werd "Het Nikkelen geweer" weer binnengehaald.

De Schiet Kring Geldersche Vallei ( kortweg S.K.G.V.) organiseert traditiegetouw in de maand juni een zomerwedstrijd. Deze wedstrijd werd gehouden op de banen van de Schietvereniging Wilhelm Tell te Putten. Dit is altijd een gezellige dag. Het aantal deelnemers viel dit jaar wat tegen. Zo?n 40 schutters uit de regio zijn op deze wedstrijd afgekomen. De schutters zijn afkomstig van de schietverenigingen uit de regio die bij de S.K.G.V. zijn aangesloten. Meestal zijn zo?n tien verenigingen vertegenwoordigt. Opvallend is de grote sportieve rivaliteit onder de schutters.

Er worden op de zomerwedstrijd traditiegetouw alleen maar in diverse geweerdisciplines geschoten. Zoals de discipline Klein Kaliber Geweer knielend (KKG) en Groot Kaliber Vrij Geweer knielend. De belangrijkste discipline die dag is toch Militair Geweer knielend. Waarbij van ouds het korpsklassement toonaangevend is. Alleen dit jaar lieten heel wat verenigingen binnen dit klassement verstek gaan. Bij deze korpswedstrijd werden tien schoten geteld. Net als bij het individuele klassement.

Frank Niermeijer schoot 97 punten (van de 100) bij elkaar, een formidabele uitslag. Slechts één schutter kwam daar met een punt overeen. Dat was René Tammes van de Eendracht Barneveld. Jan Groenewoud wist er keurig achteraan te komen 96 punten. Jan Vlastuin behaalde 94 punten en Geert-Jan Vermeulen 91 punten. Zo zaten alle vier de schutters van Scherpenzeel mooi boven de 90 punten. In totaal werden er 378 punten binnen gehaald. Goed voor de eerste prijs welke nu voor de twaalde keer werd binnengehaald.

TEAM MILITAIR GEWEER KNIELEND; met van links naar rechts geknield Jan Vlastuin, Jan Groenewoud, Frank Niermeijer en Geert- Jan Vermeulen.