Nieuws archief juli 2010

29-07-2010

Schietvereniging Scherpenzeel wint "Het Nikkelen geweer".

Scherpenzeel De Schiet Kring Geldersche Vallei (S.K.G.V.) waar ongeveer 20 schietverenigingen uit de regio bij aangesloten zijn heeft eind juni haar jaarlijkse zomerwedstrijd gehouden.
In de ogen van heel wat schutters was de belangrijkste prijs die dag de te winnen korpsprijs militair geweer knielend. "Het Nikkelen geweer", genoemd naar de uitvoering van deze trofee, namelijk een onklaar gemaakt militair geweer met nikkelkleurige metalen delen.
Deze prijs was door teams van schietvereniging Scherpenzeel al tien keer in de wacht gesleept. Een ook dit jaar werd "Het Nikkelen geweer" weer binnengehaald.

De Schiet Kring Geldersche Vallei (kortweg S.K.G.V.) organiseert traditiegetouw in de maand juni een zomerwedstrijd. Deze wedstrijd werd gehouden op de banen van de Schietvereniging Wilhelm Tell te Putten. Dit is altijd een gezellige dag waarop zon 50 schutters uit de regio elkaar ontmoeten. De schutters zijn afkomstig van de schietverenigingen uit de regio die bij de S.K.G.V. zijn aangesloten. Meestal zijn zon tien verenigingen vertegenwoordigt. Opvallend is de grote sportieve rivaliteit onder de schutters. Dit komt bovenal tot uitdrukking in de korpsklassementen die samengesteld worden.

Er worden op de zomerwedstrijd traditiegetouw alleen maar in diverse geweerdisciplines geschoten. Zoals de discipline Klein Kaliber Geweer knielend (KKG) en Groot Kaliber Vrij Geweer knielend. De belangrijkste discipline die dag is toch Militair Geweer knielend. Waarbij het korpsklassement toonaangevend is. Bij deze korpswedstrijd werden tien schoten geteld. Net als bij het individuele klassement.

Geert-Jan Vermeulen behaalde 91 punten. Evenals Frank Niermeijer. Martin Wigtman wist er n punt meer bij te halen en kwam op 92 punten. Terwijl Jan Groenewoud de meeste van de punten vor ons team binnen haalde. Hij behaalde 94 punten. Zo zaten alle vier de schutters van Scherpenzeel mooi boven de 90 punten. In totaal werden er 368 punten binnen gehaald. Goed voor de eerste prijs welke nu voor de elfde keer werd binnengehaald. Maar liefst 60 punten meer dan de nummer twee; schietvereniging De Eendracht uit Barneveld.

(FOTO; TEAM MILITAIR GEWEER KNIELEND; met van links naar rechts geknield Geert- Jan Vermeulen, Frank Niermeijer, Martin Wigtman en Jan Groenewoud.)

29-07-2010

Schietvereniging Scherpenzeel weer in de prijzen.

Op dinsdag 15 juni j.l. werd bij schietvereniging De Eendracht te Barneveld de korpskampioenschappen gehouden in de disciplines klein kaliber karabijn knielend en klein kaliber karabijn liggend. Dit voor de schiet kring gelderse vallei. Er natuurlijk waren er teams van de schietvereniging Scherpenzeel aanwezig. Niet dat die disciplines veelvuldig beoefend worden binnen de vereniging, maar meer omdat Scherpenzeel zeker binnen de SKGV van zich wil laten horen. Scherpenzeel had twee teams opgesteld. Een team voor knielend bestaande uit Jan Groenewoud, Martin Wigtman en Frank Niermeijer. En een team voor de liggende discipline bestaande uit Geert-Jan Vermeulen, Kees Bos en Ad Verbeek.

Op opkomst was zeer goed te noemen. Er waren negen teams (verenigingen) op het onderdeel knielend en zeven teams op het onderdeel liggend. Door dit grote aantal deelnemend teams moest de organiserende vereniging de wedstrijd bijstellen. De knielende discipline werd zoals gebruikelijk uitgevoerd op de 12 meter banen. De liggende discipline werd daar in tegen met instemming van alle schutters op de 50 meter banen geschoten op de klein kaliber geweer instelling. Dat geeft wel een vertekend puntensysteem, maar alle schutters hebben daarbij de zelfde handicap gekregen.

Het team knielend deed het voortreffelijk. Jan Groenewoud scoorde 297 van de 300 punten (30 schoten). En de beide andere heren, Martin Wigtman en Frank Niermeijer, behaalden ieder 295 punten. Totaal goed voor 887 punten. Dit bleek bij de prijsuitreiking net 4 punten te weinig te zijn om de favoriet, De Eendracht uit Barneveld, van de troon te stoten. Barneveld behaalde met 294/298/298 in totaal 890 punten. Scherpenzeel behaalde toch maar mooi een tweede prijs. Individueel behaalde Jan groenewoud een derde plaats.

Ook het team liggend deed het goed. De puntentelling was wel wennen voor de meeste schutters. Waar je bij liggend bijvoorbeeld een achtje op negen scoorde zou je verhoudingsgewijze bij knielend al een tien hebben gehad. Dus de puntentelling kwam heel wat lager uit. Geert-Jan schoot als eerste en had duidelijk last van de veranderde omstandigheden. Hij behaalde 218 van de 300 punten (ook 30 schoten). Daarna kwam Ad Verbeek aan bod. Hij behaalde 243 punten. Hij was daar eigenlijk niet tevreden over, maar achteraf was hij individueel de derde schutter na de scores 256 en 251 van Evert van Veenschoten en respectievelijk Rian Toonen (Neerlandia - Ede). Kees Bos behaalde 213 punten. Uiteindelijk was de score van 674 punten toch nog goed voor de derde plaats achter De Eendracht Barneveld (23) en Neerlandia Ede (696).