Nieuws archief 2010

12-12-2010

Finale Groot Kaliber Pistool schietvereniging Scherpenzeel.
December 2010.

De finale van de zomercompetitie groot kaliber pistool (GKP) - met daarvoor afgaand een halve-finale - werd gehouden op woensdag 8 december 2010. Nadat eerst van april tot en met oktober de deelnemende schutters vijf wedstrijdseries hadden geschoten. Aan de hand van de ranglijst waren de acht hoogst geplaatste schutters uitgenodigd voor het deelnemen aan de halve-finale.
Na een woord van ontvangst werd de aandacht gevestigd op de sponsor van de beide zomercompetities zijnde de "Meat Combinatie Veluwe" uit Ede en recreatieonderneming "Horizon" uit Voorthuizen. Er stond namelijk een prachtige prijzentafel met vleespakketten en cadeaubonnen. Zonder de financiële steun was dat ondenkbaar geweest. Rein Rotte voerde als baancommandant samen met Job Bouman, Rene Bunchoten en John van Vulpen de regie over de wedstrijd.
De acht hoogst geplaatsten uit de voorronden waren achtereenvolgend in volgorde van positie op de baan en in de ranglijst met achter hun naam het teruggerekend voordeel uit de voorronden; Kees Bos (92), Frank Niermeijer (92), S. P. (91), Ad Verbeek (88), Jan Vlastuin (88), Jan Groenewoud (88), Paul Rieken (85) en Arjan van Barneveld (73). Zo begon dus Kees Bos en Frank Niermeijer de halve-finale met elk 92 punten. En waren er drie schutters met een gemiddelde van 88 punten. Bijna alle deelnemers zaten op enkele punten afstand van elkaar. Wat de wedstrijd dus nog spannender maakte. Deze halve-finale werd in twee series van vier deelnemers afgeschoten. Schot voor schot moest er op commando van de baancommandant één schot gelost worden waarna de scores bekend gemaakt werden. Dit protocol werd tien keer herhaald in de halve-finale.
De hoogste serie in de halve-finale werd afgesloten door Kees Bos met 92 punten. Dat hij door ging naar de finale was dan ook niet verwonderlijk. Frank Niermeijer en S. P. schoten naar behoren en gingen ook door. Van de schutters met een gelijke stand van 88 punten schoot Jan Vlastuin de beste serie. Hij schoot namelijk 86 punten bij elkaar. Van daar dat hij de vierde finalist werd. Wie niet door gingen en waar voor het avontuur eindigden waren Ad Verbeek, Jan Groenewoud, Paul Rieken en Arjan van Barneveld. Direct daarop werd de finale gehouden.
De deelnemers aan de finale werd vooraf hun gemiddelde beginstand medegedeeld. Dit was achtereenvolgend voor Kees Bos 92 punten, Frank Niermeijer 91 punten, S. P. 88 punten en Jan Vlastuin 87 punten. Bij elk schot werd nu alleen de waardering medegedeeld. En ook nu weer moesten er tien schoten gelost worden. Bij het eerste schot van Frank Niermeijer Kees Bos al weer voorbij gestreefd. Want Kees schoot een 7 tegen over een 10 van Frank. Die voorsprong werd door Frank niet meer uit handen gegeven. Niermeijer behaalde met negens en tienen een serie van 96 punten tege over een serie van 89 punten door Bos.
De beide andere heren behaalde series van respectievelijk 88 en 87 punten. Dit was dus geen bedreiging voor Frank Niermeijer.
Bij de prijsuitreiking werd nog even stilgestaan bij de sponsors "Meat Combinatie Veluwe" uit Ede en recreatieonderneming "Horizon" uit Voorthuizen. In de voorronden behaalde Kees Bos een zogenaamde 50-punten-kaart en ontving daarvoor een extra prijs. Rein Rotte maakte daarna de winnaars bekend.
En uiteraard werden de prijzen uitgereikt vanaf de achtste plaats.

De uitslagen:

1 en Kampioen GKP 2010: Frank Niermeijer met 92 punten als aanvangsgemiddelde over de voorronden en de serie's 90 en 96, totaal 187 punten.
2 Kees Bos (92); 92 en 89, totaal 181 punten.
3 S. P. (91); 85 en 88; totaal 176 punten.
4 Jan Vlastuin (88); 86 en 87, totaal 174 punten.
5 Ad Verbeek (88); 81; totaal 169 punten.
6 Paul Rieken (85); 80; totaal 165 punten.
7 Jan Groenewoud (88); 74; totaal 162 punten.
8 Arjan van Barneveld (73); 81; totaal 154 punten.

05-12-2010

Frank Niermeijer wint finale van schietwedstrijd.

Van maandag 1 november tot en met donderdag 4 november j.l. werd er voor pistoolschutters uit de Gelderse Vallei op de schietbanen van de Schietvereniging "Scherpenzeel" te Scherpenzeel een wedstrijd klein-kaliber-pistool (kortweg KKP) gehouden. Deze werd georganiseerd door leden van de Schietvereniging "Scherpenzeel" voor leden van de 18 bij de Schiet Kring Gelderse Vallei (S.K.G.V.) aangesloten schietverenigingen. Tevens waren er gastschutters van andere schietverenigingen uitgenodigd als test voor een Open Wedstrijd welke gelijktijdig werd gehouden. In totaal kwamen er 47 schutters ten tonele. De wedstrijd bestond uit 40 schoten op een visueel (zeg maar schietschijf), die op een afstand van 10 meter van de schutter bevond. In totaal waren er 400 punten te behalen.

Dat niet alleen de organisatie in goede handen was bij Schietvereniging "Scherpenzeel", maar ook de deelname, bleek wel uit de kwantiteit, maar bovenal de kwaliteit van de deelnemers. Zo waren maar liefst 13 van de 48 deelnemers van de eigen vereniging. En waren 10 van hen te vinden bij de eerste vijftien geplaatsten.

Maar daar werd het niet bij gelaten. Op maandag 22 november waren er namelijk halve-finales en finales voor de 8 besten van hen. Maar omdat de nummers 5 en 7 van de rangljist niet aanwezig konden zijn voorzag het protocol dat de nummer 9 en volgende gevraagd konden worden voor deze finales.

Aan deze halve-finales namen in volgorde van de ranglijst deel de leden van schietvereniging "Scherpenzeel" Frank Niermeijer, René Bunschoten, Kees Bos en Martin Wigtman. Gevolgd door Henk van de Vliert van "Wilhelm Tell" uit Bennekom. Daarna volgde Mark Spee van de Scherpenzeelse vereniging. En omdat er twee deelnemers, welke van andere verenigingen afkomstig waren, door omstandigheden niet mee konden doen konden de scherpenzeelse leden Ad Verbeek en Susan Niermeijer als deelnemers instromen.

Deze finales zijn zenuwslopend gebeurtenissen. Want geheel op tijd moet men 10 maal een schot lossen binnen 75 seconden En na elk schot werd door de jury de score bekend gemaakt en het bereikte puntentotaal. De 8 deelnemers zijn de halve-finale ingegaan met een gemiddelde van hun uitslag uit de voorronde. Dit teruggebracht naar 10 schoten. Zo begon de no. 1 geplaatste Frank Niermeijer met 93 punten en de nummer 8 geplaatste Susan Niermeijer met 85 punten. Niets was dus nog onmogelijk. En dat bleek ook wel. De spanning was te snijden. Want menig toeschouwer telde mee en kon globaal toch het een en ander voor zich zelf bepalen.De schutters ontliepen elkaar niet veel. En na 10 schoten was de nummer twee van de ranglijst, René Bunschoten, gedaald naar een gedeelde 4e positie met Henk van de Vliert, die als nummer 5 aan de halve-finale begonnen was. Voor hen moest een "Barrage-schot" uitkomst bieden. Waarbij van de Vliert een "8" schoot en Bunschoten "slechts" een "7". Ook voor de nummers zes en zeven moesten de deelnemers Spee en Verbeek een barrageschot plaatsen. Mark Spee schoot een "10" tegen over een "8" van Verbeek. Daarmee was ook voor hen de ranglijst bepaald.

Na deze halve-finale vielen René Bunschoten, Mark Spee, Ad Verbeek en Susan Niermeijer af en werd de finale gehouden met de resterende 4 schutters. Ook daar begon men aan met een gemiddelde. En ook daar moest men op tijd weer 10 schoten lossen. Alleen nu werd wel de behaalde punten bekend gemaakt, maar niet de tussenstanden. Dat werd voor de prijsuitreiking achterwegen gehouden.

Het verschil tussen de nummer 1 en 2 in de finale was eigenlijk te groot. Frank begon de finale met 92 punten en Kees Bos met 88 punten. Kees liep zo hier en daar wel in. Maar later in de serie waren de schoten van Frank weer beter. Het verschil tussen de nummer 3 en 4 was minder groot. Martin had 86 punten en Henk 85 punten. Tijdens de wedstrijd kwam Henk aardig in de buurt van Martin en stond zelf bij het negende schot gelijk. Maar uiteindelijk wisten alle schutters hun positie te behouden. En kon Frank Niermeijer uitgeroepen worden tot Kampioen KKP van de Schiet Kring Gelderse Vallei.

Voor alle 8 finalisten en halve-fialisten had de organisatie cadeaubonnen klaarliggen en voor de eerste 4 waren er plaquettes. Dit alles kon tot stand komen door de sponsoring van Doeland van Elst uit Scherpenzeel. Maar er kon er maar één met de fel begeerde bokaal naar huis gaan. En dat was Frank Niermeijer. Volgend jaar zal hij deze prijs uiteraard gaan verdedigen.

Download hier de uitslagen: schietresultaten KKP SKGV halve finale en finale 2010