Nieuws archief april 2010

19-04-2010

Schietvereniging Scherpenzeel wint finale pistoolwedstrijd.

Al negen jaar wordt er binnen de Schiet Kring Gelderse Vallei (S.K.G.V.) een competitie gehouden voor verenigingsteams met pistoolschutters. Zeg maar een Champions Legue voor schutters. De ingeschreven verenigingen dit jaar 8 stuks kwamen door loting aan hun tegenstander.
De eerste ronde werd gehouden in oktober van vorig jaar. En natuurlijk deed een team van de schietvereniging "Scherpenzeel" daar ook aan mee. In een uit- en een thuiswedstrijd versloeg zij het team van schietvereniging "De Eendracht" uit Terschuur.
In de tweede ronde kwam het team van Scherpenzeel uit tegen het team van "De Eendracht" uit Barneveld. En ook die vereniging bleek niet opgewassen tegen het geweld van de Scherpenzeelers. En dus kon het scherpenzeelse team zich opmaken voor de finale Klein Kaliber Pistool van de S.K.G.V.

Deze finale werd gehouden op dinsdag 6 april j.l.. En wel op de elektronische banen van schietverenging "De Eendracht" in Barneveld. De tegenstander van Scherpenzeel was het team van de schietvereniging "Driebergen-Rijsenburg".
Ook vorig jaar stonden beide verenigingen in de finale. En toen won het team van "Driebergen-Rijsenburg". Het team van schietvereniging "Scherpenzeel" was er alles aan gelegen om dit jaar weer eens te winnen.
Het team bestond uit Kees Bos, Pim Haanschoten, Frank Niermeijer en Martin Wigtman.
De wedstrijd werd geleid door de heren Herman van Zanten en Ad Verbeek.

Namens Scherpenzeel beten de heren Frank Niermeijer en Pim Haanschoten de spits af. Frank Niermeijer behaalde een mooie score van 369 punten. En Pim behaalde 334 punten.
De eerste twee schutters van Driebergen behaalden 318 en 335 punten. Er werd dus al een voorsprong neergezet.
Deze voorsprong werd niet meer uit handen gegeven. Sterker nog, hij werd uitgebreid. Kees Bos behaalde namelijk 355 punten en Martin Wigtman 337 punten. Tegenover 342 en 243 punten van Driebergen.

Het team van schietvereniging "Scherpenzeel" behaalde met 1395 punten dit jaar weer de eerste plaats. Een fantastisch resultaat. Na een jaar weg geweest te zijn staat de beker nu voor de achtste keer in Scherpenzeel.

19-04-2010

Ons team tweede bij liggende cup SKGV.
(Ad Verbeek.)

Het team wat onze vereniging op dinsdag 9 februari jongs leden had opgesteld in de strijd om de liggende Cup van de Schiet Kring Gelderse Vallei behaalde een eervolle en verdiende tweede plaats. De grote rivaal, schietvereniging Leusden en omstreken, behaalde afgetekend de eerste plaats.

De liggende Cup is vorig jaar door ons team gewonnen. Deze wedstrijd stond dan ook bij een handje vol schutters al een jaartje in de agenda om onze titel te verdedigen. Wij hadden ons dan ook tot doel gesteld om de Cup weer mee naar Scherpenzeel te nemen. Om dat doel te verwezenlijken moesten wij een zon goed mogelijk team samen stellen.

Misschien tegen beter weten in zijn wij vol goede moed de dag daarop naar de banen van schietvereniging Willem Tell te Otterlo getogen. Deze wedstrijd is zeer speciaal want de schutters mogen slechts vijf proefschoten doen en tien wedstrijdschoten. Als dan een matig of slecht schot geplaatst wordt is gelijk de hoop op een goede uitslag in duigen. Het betreft een teamwedstrijd voor bij de S.K.G.V. aangesloten verenigingen. Er namen twaalf verenigingen aan deze wedstrijd deel. En onder hem zaten grote kanshebbers. Deze wedstrijd is meerdere keren gewonnen door het team van schietvereniging Leusden en omstreken. En ook het team van Prins Hendrik uit Veenendaal moet niet onderschat worden.

Als eerste schutter van ons team kwam Frank Niermeijer in het geweer. Vorig jaar wist hij nog te scoren met 97 uit 100 punten. Gevolgd door Geert Jan. Vorig jaar zelfs goed voor 98 punten. De filosofie was dat als beide schutters goed zouden presteren de andere kanshebbers aardig onder druk gezet konden worden. Maar het verliep echter anders. Frank kon zich niet op zijn schoten concentreren. Het gevolg was dat zo hier en daar een zeven, acht of een negen werd behaald op zijn eerste kaart in plaats van tienen. De tweede kaart ging beter. Hij kwam dan ook van de baan af met kaarten van 42 en 48 punten. In totaal 90 punten. En dan is het eigenlijk al een gelopen race als de tegenpartij in goeden doen is. En waarom zouden wij anders moeten vermoeden met de heren Richard den Boer en Dirk Slagter van Leusden. Beide liggende geweerschutters bij uitstek. Dat bleek later ook bij de prijsuitreiking. Waarbij bekend werd gemaakt dat zij respectievelijk 99 en 100 punten hadden behaald. Overigens was Dirk Slagter de enige schutter met 100 punten.
Na Frank kwam Geert Jan aan bod. Als liggend geweerschutter deed hij wat van hem verwacht werd. Met een knappe score van 98 punten kwam hij van de baan. Ad Verbeek deed aardig mee met een score van 94 punten. Maar als de score van de derde schutter van Leusden 95 punten is weten we weer waar wij staan. En eerlijk gezegd. Het kan en mag eigenlijk ook niet anders.
Schietvereniging Leusden en omstreken krijgt alle lof voor het behalen van de eerste plaats met maar liefst 294 punten. Wij zijn verdienstelijk tweede geworden met 282 punten. Ruim voor de nummer drie, schietvereniging Prins Hendrik uit Veenendaal met 276 punten. Daarna volgde een dikke middenmoot van drie verenigingen met 272 punten. Dit waren Neerlandia, Tyr en De Eendracht uit Barneveld.
Relativerend kunnen wij toch zeggen dat wij weer van ons hebben laten horen. Volgend jaar proberen wij gewoon weer om een dikke score van in de 290 punten neer te zetten met misschien wel het resultaat dat de eerste prijs weer wordt bemachtigd. Maar dat is nog heel ver weg.