Nieuws archief september 2009

19-09-2009

Schietvereniging Scherpenzeel domineert wederom op regionale wedstrijden.

Scherpenzeel –
De Schiet Kring Geldersche Vallei (S.K.G.V.) waar ongeveer 20 schietverenigingen uit de regio bij aangesloten zijn heeft begin september haar jaarlijkse zomerwedstrijd gehouden. Deze was uitgesteld en gemoderniseerd om op nieuwe behoeften in te spelen. Maar ondanks de wijzigingen in het aanbod van wedstijden werd deze dit jaar wederom gedomineerd door schutters van Schietvereniging Scherpenzeel.
Er waren dit jaar voor het eerst naast een teamprijs maar liefst drie individuele prijzen te behalen. En wel voor geweer, pistool en luchtwapenonderdelen voor de jeugd.
De teamprijs betrof de korpsprijs militair geweer knielend. Deze prijs was door het team van de schietvereniging Scherpenzeel al negen keer in de wacht gesleept. Een ook dit jaar werd hij weer binnengehaald.
Naast deze teamprijs namen Frank Niermeijer en Martin Wigtman ook de individuele prijzen voor de beste pistoolschutter en respectievelijk de beste geweerschutter mee naar Scherpenzeel.

De Schiet Kring Geldersche Vallei ( kortweg S.K.G.V.) organiseert traditiegetouw in de maand juni een zomerwedstrijd. Door een reorganisatieproces aangaande de gehele inkleding van deze wedstrijd moest deze verdaagd tot na de vakantieperiode. Deze wedstrijd nieuwe stijl werd op zaterdag 5 september jongs leden gehouden op de banen van de Schietvereniging Wilhelm Tell te Putten. Dit is altijd een gezellige dag waarop zo’n 50 schutters uit de regio elkaar ontmoeten. De gewijzigde datum en het gewijzigde wedstrijdaanbod hadden daar geen invloed op. Maar de concurrentie was toch groot. De schutters zijn afkomstig van de schietverenigingen uit de regio die bij de S.K.G.V. zijn aangesloten. Meestal zijn zo’n tien verenigingen vertegenwoordigt. Opvallend is de grote sportieve rivaliteit onder de schutters. Dit komt bovenal tot uitdrukking in de korpsklassementen die samengesteld worden.

Er worden op de zomerwedstrijd traditiegetouw alleen maar in diverse geweerdisciplines geschoten. Zoals de discipline Klein Kaliber Geweer knielend (KKG) en Groot Kaliber Vrij Geweer knielend. Dit jaar waren de liggende geweerdisciplines uit het programma geschrapt.
De belangrijkste discipline die dag is toch Militair Geweer knielend. Waarbij het korpsklassement toonaangevend zijn. Bij deze korpswedstrijd werd voor het eerst dit jaar alle tien de schoten geteld. Net als bij het individuele klassement.

De individuele klassementen waren dit jaar ook aangepast. Er waren geen prijzen te behalen voor elk los onderdaal. Wel was er één prijs te behalen voor de beste geweerschutter. Elke geweerschutter moest uit de drie beschikbare geknielde disciplines twee onderdelen kiezen. De uitslagen werden omgerekend en zo kon er één geweerschutter uitgeroepen worden tot de beste geweerschutter van de S.K.G.V. Dit werd dit jaar Martin Wigtman van schietvereniging Scherpenzeel.

Nieuw dit jaar waren de pistoolonderdelen. Ook hier konden de senior pistoolschutters kiezen uit drie onderdelen. En ook hier werden de twee geschoten onderdelen verrekend tot één einduitslag voor de beste pistoolschutter. Deze prijs viel Frank Niermeijer van schietvereniging Scherpenzeel ten deel.

(FOTO; TEAM MILITAIR GEWEER KNIELEND; met van links naar rechts geknield Jan Vlastuin en Martin Wigtman en staand Frank Niermeijer en Geert Jan Vermeulen.)