Nieuws archief 2009

12-12-2009

Spannende Finale Groot Kaliber Pistool schietvereniging Scherpenzeel
December 2009

De finale van de zomercompetitie klein kaliber pistool (KKP) bij de schietvereniging Scherpenzeel al heel spannend. Maar de finale van de zomercompetitie groot kaliber pistool (GKP) was nog wel spannender. Er kon zeker van overtreffende trap gesproken worden.
Deze finale met daarvoor een halve-finale werd gehouden op woensdag 9 december 2009. Dit nadat eerst van april tot en met oktober de deelnemende schutters vijf wedstrijdseries hadden geschoten. Aan de hand van de ranglijst waren de acht hoogst geplaatste schutters uitgenodigd voor het deelnemen aan de halve-finale.

Na een woord van ontvangst door organisator Ad Verbeek werd de aandacht gevestigd op de sponsor van de zomercompetities GKP, zijnde Eric ten Hove van de "Meat Combinatie Veluwe"(www.meatcombinatieveluwe.nl) uit Ede. Er stond namelijk een prachtige prijzentafel met flessen wijn en fantastische vleespakketten. Zonder deze steun was dat ondenkbaar geweest. Voor een korting op de wijnen tekende het bedrijf "Lavite + Lavite" (www.lavitenoir.nl) van verenigingslid Bas Vlug.
Rein Rotte voerde samen met Job Bouman en Kees Bos de regie over de wedstrijd. Allereerst werd in twee series van vier schutters de halve-finale afgewerkt. De eerste vier deelnemers voor de halve-finale waren de nummers vijf tot en met acht, zijnde Martin Wigtman, Jan Groenewoud, Frank Hagoort en Eric ten Hove. Zij gingen de halve finale in met een gewogen gemiddelde uit de voorronden van respectievelijk twee keer 87 punten , 85 en 84 punten.
Martin en Eric hadden een serie van 84 punten, gevolgd door Frank Hagoort met 81 punten. Jan Groenewoud schoot beduidend onder de maat met slechts 75 punten.
In de tweede serie kwamen de nummers één tot en met vier aan bod, Gert Jan Hoolwerf, Frank Niermeijer, Ad Verbeek en Jan Vlastuin. Met beginstanden van 94, 92 en twee keer 89 punten. De meesten van hen hadden een serie van hoog in de 80 punten. Gert Jan schoot 87 punten bij elkaar, Frank Niermeijer 86 punten en Jan Vlastuin 85 punten. In deze serie scoorde Ad Verbeek het slechts met 74 punten.

Na een korte pauze werd de finale gehouden. De deelnemers aan de finale waren achtereenvolgend Gert Jan Hoolwerf (91), Frank Niermeijer (89), Jan Vlastuin (87) en Martin Wigtman (86). Na twee schoten werd zichtbaar dat er zich twee competities binnen deze wedstrijd zich ging aftekenen. Door een serie goede schoten van uitsluitend negen en tienen haade Frank Niermeijer op een gegeven moment Gert Jan Hoolwerf in. Maar door een 6 te schieten gooide Frank zijn kansen over boord. Door 3 maal een 10 en een afsluitende 8 kon hij Gert Jan tot op 1 punt naderen. Gert Jan Hoolwerf eindigde met 182 punten en Frank met 181 punten. En Martin Wigtman haalde op die zelfde manier Jan Vlastuin in. Maar door een slechtere tweede helft verloor hij weer terrein. Jan Vlastuin kon Martin van zich afhouden met ook hier één punt verschil, 174 tegen over 173 punten.

Omdat in de finale na elk schot de eindstanden niet meer benoemd werden bleef alles spannend tot aan de prijsuitreiking. Deze werd verzorgd door Rein Rotte en Ad Verbeek.
En uiteraard werden de prijzen uitgereikt vanaf de achtste plaats.

De uitslag:

1 en Kampioen GKP 2009 Gert Jan Hoolwerf met 94 punten als aanvangsgemiddelde over de voorronden en de serie’s 87 en 91, totaal 182 punten.
2 Frank Niermeijer (92); 86 en 92, totaal 181 punten.
3 Jan Vlastuin (89); 85 en 87, totaal 174 punten.
4 Martin Wigtman (87); 84 en 87; totaal 173 punten.
5 Eric ten Hove (84); 84; totaal 168 punten.
6 Frank Hagoort (85); 81; totaal 166 punten.
7 Ad Verbeek (89); 74; totaal 163 punten.
8 Jan Groenewoud (87); 75; totaal 162 punten.
Meat Combinatie Veluwe