Nieuws archief juli 2008

04-07-2008

PRIJZENFESTIVAL VOOR SCHIETVERENIGING SCHERPENZEEL.
(Ad Verbeek)

Onlangs is in Achterveld de voorjaarsvergadering van de Schiet Kring Gelderse Vallei gehouden. Schietvereniging Scherpenzeel was één van de aanwezige verenigingen. Naast de normale perikelen van jaarverslagen, begrotingen en verkiezingen van bestuursleden worden er in deze vergadering traditiegetrouw ook altijd een groot aantal prijzen verdeeld. En ik moet zeggen; Scherpenzeel is er niet gek van afgekomen.
Natuurlijk werden er de Cup KKP en de Cup KKG besproken. De Cup KKP (klein kaliber pistool) was in april j.l. gewonnen door Scherpenzeel. En binnen de Cup KKG behaalden Scherpenzeel in ieder geval de finale avond. Werden daar echter zesde. Maar er was meer.

In de vergadering werden vijf records afgekondigd en uitgereikt. Zo was er bij de individuele records de evenaring van het eigen record KKP van Frank Niermeijer met een puntentotaal van 377 punten. Deze behaalde hij op onze banen op 19 november 2007 tijdens de ontmoeting met ASV Prins Hendrik 1988 uit Amersfoort in de eerste ronde van de Cup KKP.
Als korps behaalde ons team in die zelfde wedstrijd de verbetering van ons eigen teamrecord binnen. Rene Bunschoten (367), Martin Wigtman (362), Gert Jan Hoolwerf (364) en Frank Niermeijer (377) verpulverde het eigen record van 1455 punten met 15 punten en stelde het op 1470 punten.
Hans Zwakman en het team van SV Frans Tromp uit Hoevelaken vestigden enkele individuele- en een teamrecord KKG.

Op vrijdag 9 mei j.l. werd de SKGV teamwedstrijd KKK gehouden. En wederom in Hoevelaken. Scherpenzeel had ook een team samengesteld. Deze bestond uit Jan Groenewoud, Martin Wigtman en Bas Slob. Na enige trainingen zag het er goed uit. Vol vertrouwen ging men er tegen aan. Zij behaalden respectievelijk de volgende scores; 298, 297 en 291 punten. Totaal 886 punten. Goed genoeg voor de tweede plaats. De eerste plaats zat er (nog) niet in. Die was wederom voor SV "De Eendracht" – Barneveld met 896 punten. Maar ons team is goed op weg. Misschien willen volgend jaar nog een paar schutters zich voorbereiden op deze uitdaging. Deze beker voor de tweede prijs werd op de voorjaarsvergadering van de SKGV uitgereikt.

In de Postwedstrijden van de SKGV hebben schutters van onze vereniging ook van zich doen laten gelden. De uitslagen werden op deze vergadering bekend gemaakt.

Bij de Postwedstrijd KKG (knielend) werd Frank Niermeijer eerste bij de wedstrijd personeel met 194 punten. Alle grote mannen werden er dus wel even afgeschoten. Jan Groenewoud zat ook in de H-klasse, hij behaalde de elfde plaats met189 punten (met steun 92). Martin Wigtman behaalde een achtste plaats in de A-klasse met 181 punten. Bas Slob en Geert Jan Vermeulen behaalden beiden 178 punten als A-schutters. Dirk Jansen zat in de middenmoot van de B-klasse met 162 punten. In de D-klasse schoten Jan Donselaar (155), Hans Davelaar (152) en Anita Berkhof (149).
Onze vereniging behaalde met Frank (283), Jan Groenewoud (276), Martin (270) en Geert Jan (264 punten), bij de korpsen een vierde plaats in de H-klasse met1093 punten. Er was door ons slechts één korps opgegeven. Eén, twee en drie waren Driebergen (1131), Frans Tromp (1129) en Pr.Hendrik – Veenendaal (met 1104 pnt.).

Bij de Postwedstrijd KKK (knielend) werd Jan Groenewoud eerste bij de wedstrijd personeel met maar liefst 300 punten. Ook behaalde hij in de serie voor het korps een volle bak van 300 punten. Geweldig. Gedoodverfde winnaar Evert van Veenschoten behaalde een vijfde plaats met 298 punten. Frank Niermeijer behaalde met eveneens 298 punten een zevende plaats. Dit door een lagere serie. Martin Wigtman behaalde 297 punten en Bas Slob 294 punten.
Onze vereniging behaalde in de korpsen een mooie tweede plaats met 1185 punten. Jan Groenewoud (300), Frank (297), Martin (295) en Bas (193 punten) waren hier voor verantwoordelijk. Eerste was De Eendracht – Barneveld met 1189 punten. En derde was Neerlandia met 1175 punten.

Dan de Postwedstrijd KKP. Ook daar werden goede prestaties neergezet.
Individueel hebben onze schutters niet de eerste plaatsen kunnen wegkapen. Maar bij de korpsuitslagen behaalden onze teams vier eerste prijzen binnen en één tweede prijs.

Individueel:
Tweede in de H-klasse was Gert Jan Hoolwerf geworden met 368 punten. De winnaar was Johan Ootjers. Gert Jan en Johan, maar ook de nummer drie Wim van Maanen hadden alledrie 368 punten. Vierde was Frank Niermeijer met 366 punten. Buiten de eerste 10 eindigden René Bunschoten (348), Martin Wigtman (246) en Berto Iprenburg (340).
In de A-klasse was Ad Verbeek zevende met 350 punten en Jan Groenewoud met 344 punten negende. Jan Vlastuin (339) was wat weggezakt, evenals Jacco Gersen (333).
Pim Haanschoten was tweede in de B-klasse met 360 punten. En Rein Rotte met één punt minder derde. Zesde was Job Bouman met 339 punten.
Tiende en elfde ware in de C-klasse Richard van Dieten en Henk van Ginkel. Beide met 306 punten. Henk van Woudenberg had 287 punten.
Roelof Smit en Bas Vlug eindigde als vierde en vijfde in de D-klasse met 304 en 303 punten.
En in de E-klasse was Cees Davelaar op een vijfde plaats gekomen met 252 punten.

Korpsprijzen:
Niet iedere schutter had zijn individuele kaarten verschoten. Maar gelukkig wel de korpskaarten. Zodat daarin wel wat prijzen zijn binnengehaald.
H-klasse: Eerst werd het team bestaande uit Gert Jan Hoolwerf (371), Frank Niermeijer (367), René Bunschoten (363) en Martin Wigtman (350). Goed voor in totaal 1451 punten.
A-klasse: Tweede werd het team van S. P. (351), Ad Verbeek (347), Jan Vlastuin (347) en Berto Iprenburg (eveneens 347 punten). Eerste was het eerste team van De Eendracht – Terschuur met 1418 punten. Ook in deze klasse was het niet ondenkbaar geweest om de eerste prijs binnen te halen. Met ieder zo’n 6,5 punten er bij was niet ondenkbaar voor hen. Maar ja, dan moet je het nog wel doen.
B-klasse: Eerst met Jan Groenewoud (352), Job Bouman (297, Job wat is dat), Pim Haanschoten (358) en Rein Rotte (336). Totaal 1343 punten.
C-klasse: Eerst met Henk van Ginkel (321), Henk van Woudenberg (304), Jacco Gersen (300) en Bas VVlug (270). Totaal 1195 punten.
D-klasse: Eerst met Richard van Dieten (301), Cees Davelaar (273), Roelof Smit (272) en Rob Kroft (203). Totaal 1049 punten.
Voorwaar een zeer goed resultaat.
Frank Met Recordmedaille Recordhouders Prijzen

04-07-2008

SCHIETVERENIGING SCHERPENZEEL KAMPIOEN OP ZOMERWEDSTRIJD
(Ad Verbeek)

Scherpenzeel - Zaterdag 21 juni j.l. hield de Schiet Kring Gelderse Vallei haar jaarlijkse zomerwedstrijd. Deze werd zoals de laatste jaren te doen gebruikelijk is gehouden op de banen van de schietvereniging Neerlandia de Ede. Ook dit jaar had de schietvereniging Scherpenzeel enkele teams samengesteld.

Op de zomerwedstrijd kon met diverse geweertypes geschoten worden, Zo was er een klassement klein kaliber geweer knielend 12 meter en een klassement klein kaliber karabijn knielend 12 meter. Ook de zwaardere wapens kwamen aan bod op het onderdeel groot kaliber vrij geweer liggend op 100 meter. Maar het onderdeel was die dag toch militair geweer knielend op 100 meter. Met daarnaast het onderdeel militair geweer liggend op 100 meter. Voor beide laatste onderdelen was schietvereniging Scherpenzeel met de teams titelverdediger.
Alle voorbereidingen en trainingen waren weer niet voor niets geweest. Want de teams van schietvereniging Scherpenzeel hebben ook dit jaar weer beide klassementen gewonnen.

Het team knielend bestond uit de schutters Frank Niermeijer (hij behaalde de volle 50 punten), Geert Jan Vermeulen (49 punten), Jan Vlastuin (47 punten) en Martin Wigtman (45 punten). Goed voor een totaal van 191 punten. Wat een verbetering is met zes punten ten opzichte van vorig jaar. De wisselprijs voor dit klassement bestaat uit een opklaar gemaakte Lee Enfield. Deze wisselprijs werd nu al voor de negende keer achtereen door een team van Scherpenzeel gewonnen.

Het team liggend bestond uit de schutters Geert Jan Vermeulen (50 punten, volle bak dus), Frank Niermeijer (49 punten en daarmee stuivertje gewisseld met Geert Jan ten opzichte van knielend), Ad Verbeek (45 punten) en Jan Vlastuin (41 punten). Goed voor een totaal van 185 punten.

Bij militair geweer knielend werd Frank Niermeijer eerste met 97 (van de 100) punten. Tweede werd Rian Toonen uit ede met 96 punten. Derde werd Martin Wigtman met 95 punten. Frank en Martin namen als enige deel aan het individuele klassement wat bestond uit 25 deelnemers.

Bij militair geweer liggend werd wederom Frank Niermeijer eerste. Nu met 98 punten. Tweede werd het verenigingslid Geert Jan Vermeulen met eveneens 98 punten. Maar hij had mindere schoten. Derde werd het verenigingslid Evert Jan Smit met 96 punten. Ad Verbeek werd met 91 punten achtste van de slechts 12 deelnemers.

Bij klein kaliber karabijn werd ook deelgenomen door Frank Niermeijer. Hij werd goede tweede met 99 (van de 100) punten.
Groepsfoto