Nieuws archief juli 2007

09-07-2007

SCHIETVERENIGING SCHERPENZEEL OP ZOMERBIATHLON.
( Ad Verbeek. )

Scherpenzeel - Wat is Zomerbiatlon zult u denken. Een Zomerbiatlon is de ultieme sportcombinatie; hardlopen en schieten. Bij het hardlopen komt het aan op kracht en uithoudingsvermogen en bij het schieten komt het aan op concentratievermogen en zelfdiscipline. De biatleet loopt een bepaalde afstand, die onderbroken wordt door twee schietmomenten (liggend en staand schieten). De biatleet moet dus helemaal buiten adem proberen zo rustig mogelijk het luchtgeweer vast te houden. Juist deze onnatuurlijke combinatie maakt deze sport zo interessant voor deelname en bezienswaardig voor de toeschouwers.

Het doel is in een zo snel mogelijke tijd een bepaalde afstand af te leggen, waarbij de afstand onderbroken wordt door het schieten. Bij iedere schietronde moet de biatleet vijf klapschijven (klepjes) proberen te raken. Als het klepje geraakt is valt het om, zodat de treffer voor iedereen duidelijk zichtbaar is.

Zomerbiatlon - In tegenstelling tot de meer bekende Winterbiatlon waar de atleet het geweer mee neemt en op de langlauflatten staat, is dat bij de Zomerbiatlon niet het geval. De atleet laat het luchtgeweer op het schietpunt achter en gaat te voet verder.

En evenals bij diverse Winterbiathlons geldt ook bij de Zomerbiathlon dat als een klapschijf niet geraakt wordt er een strafronde gelopen moet worden. Voor iedere misser één strafronde. Het lopen van de strafronde(s) gebeurt na het laatste schot. De totale loopafstand die de sporters moeten afleggen is afhankelijk van de categorie-indeling. Voor de Heren Junioren tot en met 20 jaar is dat 4 kilometer en voor de Heren Senioren is dat 6 kilometer.

Het NK Zomerbitahlon – Op 1 juli is op het sportcentrum Papendal te Arnhem de Nederlandse Kampioenschappen Zomerbiatlon gehouden. Op het terrein van Papendal was een cross-/veldloopparcours uitgezet. Aan het einde van het loopparcours waren schietbanen opgebouwd. De schietbanen hadden een lengte van 10 meter en er werd zoals eerder gezegd alleen met luchtgeweer geschoten. Er werden gedurende de wedstrijd twee schietseries zijn, de eerste maal liggend en de tweede maal staand. Een serie bestaat uit vijf schoten en die worden gelost op bakjes met vijf klapschijven (klepjes). De hoogte van de opening is voor liggend schieten vastgesteld op 45 cm, de opening zelf is 15 mm. Voor staand schieten is de hoogte van de opening vastgesteld op 140 cm en is de opening zelf 35 mm. Aan het loopparcours zal een aparte ronde van 100 meter uitgezet worden voor de strafrondes die er gelopen moeten worden.

Van Schietvereniging Scherpenzeel namen twee jongere leden aan deze kampioenschappen deel. Dat betrof Germen van de Haar en Mathijs van Toor. Dit was voor het eerst dat leden van de schietvereniging aan een biathlon deel namen. De afgelopen maanden hadden zij aardig getraind. Zowel in het hardlopen, als ook met het schieten. Beide was voor hen niet echt nieuw, maar de combinatie zeer zeker wel. En ook de beide schiethoudingen – liggend en staand – was iets wat zij niet vaak schoten. Beide personen hadden vooraf meer ervaring in de geknielde houding. Gaande weg de trainingen stimuleerden de beide biathleten elkaar om tot grote prestaties te komen. Het was dan ook teleurstellend dat Germen van de Haar in zijn serie na twee ronden al moest uitvallen. Verwonderlijk was dat niet want twee dagen daar voor had hij zijn rechter enkel verzwikt. Na het intapen van zijn enkel is hij toch nog van start gegaan. Hij vond het veel te mooi om toch van start te gaan. Maar al vlug begon zijn enkel op te spelen.
Mathijs van Toor moest twee series later aan de start verschijnen. Als senior moest hij 6 kilometer afleggen. Hij kwam mooi in de middelmoot mee. Zij hadden het ongeluk dat het toen heel hard regende. Zeg maar hoosde. Toch heeft hij heel goed zijn serie uitgelopen in een tijd van 39 minuten en 16 seconden. Goed voor een dertiende plaats in de middenmoot. De winnaar in zijn klasse was Remon Langezaal uit Almere in een tijd van 30 minuten en 34 seconden. De langzaamste deelnemer deed er 52 minuten en 28 seconden over.

Zomerbiathlon 2007 Zomerbiathlon 2007 Zomerbiathlon 2007

Zomerbiathlon 2007

03-07-2007

S.K.G.V. ZOMERWEDSTRIJD.

De geweerteams Militair geweer knielend en Militair geweer liggend hebben op de zomerwedstrijd van de S.K.G.V. welke op zaterdag 16 juni j.l. te Ede is gehouden weer deze twee belangrijke dicipline gewonnen.
Het “Nikkelen geweer”, de wisseltrofee voor de dicipline Militair geweer knielend is nu voor de achtste keer achtereen in het bezit gekomen van schietvereniging Scherpenzeel.
Op de foto de deelnemers van de beide teams. Drie van de vijf schutters namen deel in beide teams.

Zomerwedstrijd 2007 teams

03-07-2007
RECORD VOOR PISTOOLTEAM SCHIETVERENIGING SCHERPENZEEL.

Tijdens de voorjaarsvergadering van de Schiet Kring Gelderse Vallei (S.K.G.V.) werd bekend gemaakt dat het pistoolteam van schietvereniging Scherpenzeel weer een record rijker is.

Vorig jaar heeft de S.K.G.V. het erkennen van geschoten records nieuw leven ingeblazen. Toen behaalde onze vereniging en een individueel lid daarvan bij elkaar vier van de zes records die toen werden uitgereikt. Waaronder het record voor de discipline klein kaliber pistool 10 meter voor korps. Het pistoolteam ( bestaande uit vier personen ) vestigde het record toen op 1443 punten.
Het verbeteren van record is natuurlijk moeilijker. Gemiddeld moeten alle vier de schutters minimaal de 361 punten behalen om daar boven uit te komen. Zie dat maar eens te verwezenlijken bij een erkende wedstrijd van de S.K.G.V.. Maar het is gelukt. Het sterkste team bestond vorig jaar in ieder geval uit de heren Rene Bunschoten, Pim Haanschoten, Gert Jan Hoolwerf en Frank Niermeijer. Dit team werd bij meerdere wedstrijden vorig jaar ingezet. Zo ook op de uitwedstrijd van de eerste ronde van de Cup-KKP voor team. Deze wedstrijd werd gestreden tegen het team van de schietvereniging “Wilhelm Tell” uit Putten. En wel op 27 november 2006 op de banen in Putten. Gert Jan Hoolwerf en Frank Niermeijer behaalden toen elk 369 punten, Pim Haanschoten behaalde toen 368 punten. En Rene Bunschoten 349 punten. In totaal 1455 punten. Dit was ruimschoots voldoende om toen het team van “Wilhelm Tell” te verslaan. Maar nu bleek dat het ook nog eens de hoogste score was voor teams over het jaar 2006. En ook nog eens een vestiging van een nieuw record.
Voor deze prestatie ontving het team van schietvereniging Scherpenzeel op deze voorjaarsvergadering een recordmedaille.
Daar stopte de feestvreugde niet bij voor dit team. Want tijdens deze vergadering wordt als traditie de prijsuitreiking van de postwedstrijden uitgereikt. Postwedstrijden zijn wedstrijden die in dit geval namens de S.K.G.V. worden georganiseerd en waarbij de deelnemers de schietkaarten van de organisatie ontvangt. En deze schietkaarten op de eigen vereniging geschoten kunnen worden. Deze postwedstrijden worden verschoten van november tot en met februari. De begeleider van schietvereniging Scherpenzeel had bij de indeling van de teams ook deze vier schutters weer ingedeeld in het eerste team van de schietvereniging. In totaal waren door de vereniging zes team ingedeeld in diverse categorieën.
Bij deze prijsuitreiking bleek dat dit team eerste was geworden in de hoofdklasse met in totaal maar liefst 1468 punten. Frank Niermeijer had 371 punten geschoten. Gevolgd door Gert Jan Hoolwerf met 369 punten, Rene Bunschoten 367 punten en Pim Haanschoten met 361 punten. Het team ontvang voor deze mooie eerste plaats een fraaie beker.
Omdat deze kaarten niet onder toezicht van een wedstrijdleiding geschoten worden telt deze score helaas niet voor een record. Het team zal er dan ook alles aan doen om dit komende jaar een nieuw te erkennen record te schieten.

Groepsfoto Record SKGV