Nieuws archief juli 2006

12-06-2006

ZOMERWEDSTRIJD S.K.G.V.
( Door Ad Verbeek.)

Onze schietvereniging domineerde wederom op de zomerwedstrijd. De Schiet Kring Geldersche Vallei (S.K.G.V.) waar ongeveer 20 schietverenigingen uit de regio bij aangesloten zijn heeft dinsdag 27 juni haar jaarlijkse zomerwedstrijd gehouden. Deze werd dit jaar wederom gedomineerd door schutters van schietvereniging Scherpenzeel. Door de twee teams die deze vereniging had ingezet zijn de twee door hen te behalen teamprijzen in de wacht gesleept. Een score van 100 % dus. Maar ook individueel ging het goed.

De Schiet Kring Geldersche Vallei ( kortweg S.K.G.V.) organiseert traditiegetouw in de maand juni een zomerwedstrijd. Deze wedstrijd is dinsdag 27 juni jongs leden gehouden op de banen van de Schietvereniging Neerlandia te Ede. Dit is altijd een gezellige dag waarop zo’n 50 schutters uit de regio elkaar ontmoeten. Dit jaar waren het er helaas een paar minder. Maar de concurrentie was toch groot. De schutters zijn afkomstig van de schietverenigingen uit de regio die bij de S.K.G.V. zijn aangesloten. Meestal zijn zo’n tien verenigingen vertegenwoordigt. Opvallend is de grote sportieve rivaliteit onder de schutters. Dit komt bovenal tot uitdrukking in de korpsklassementen die samengesteld worden.
Er worden op de zomerwedstrijd traditiegetouw alleen maar in diverse geweerdisciplines geschoten. Zoals de discipline Klein Kaliber Geweer knielend (KKG) en Groot Kaliber Vrij Geweer liggend. Maar de belangrijkste discipline die dag is toch Militair Geweer knielend. Waarbij de korpsklassementen toonaangevend zijn. Met daarnaast de discipline Militair Geweer liggend. Bij de korpswedstrijden worden vijf schoten geteld. Dit in tegenstelling tot een normale individuele wedstrijd. Dan moeten er vaak zo’n 30 schoten gelost worden. Het grootste dilemma bij deze wedstrijden is dus dat als de schutter een minder schot plaatst hij bijna kansloos is. De spanning is daarom zeer groot. Dit jaar werd er niet geschoten in de dicipline Klein Kaliber Karabijn (KKK). De verwachting was dat daarvoor te weinig deelnemers zich zouden aandienen.
Daarnaast zijn er ook persoonlijke klassementen. Dit wordt personeel klassement genoemd. Daarbij moeten tien schoten geteld worden.
Met de groot-kaliber wapens wordt geschoten op een afstand van 100 meter. En met de klein-kaliber wapens slechts op een afstand van 12 meter.
Schietvereniging Scherpenzeel had twee teams ingeschreven. Respectievelijk op de discipline Militair Geweer Knielend en Militair Geweer Liggend. Evenals vorig jaar had de vereniging voor de discipline Klein Kaliber Geweer geen team kunnen samenstellen. Maar wat niet is kan natuurlijk nog komen. Daarnaast werd er door deze leden van de vereniging als individuele schutter aan genoemde diciplines deelgenomen.

Militair Geweer knielend.
Militair Geweer knielend wordt binnen de S.K.G.V. vanouds met zogenaamde Garands verschoten. Geweren die door de Amerikanen in de tweede wereldoorlog werden gebruikt. Vandaar dat de trofee voor het beste korps militair geweer knielend bestaat uit een vernikkelde Lee Enfield. Ook zo’n wapen uit die periode.
Schietvereniging Scherpenzeel heeft deze trofee nu al zes jaar in haar bezit. De druk op het team om de prijs ieder jaar weer binnen te halen is zeer groot. Dit jaar bestond het team uit Frank N., Geert Jan V., Jan G. en Martin W.. Het team maakt gebruik van Garands (Amerikaans, Tweede Wereldoorlog), een AR15 en een FAL.

Eerste prijs Korps Militair Geweer knielend.
Met een fraaie score van 189 punten mocht het team van onze vereniging) zich weer heer en meester noemen van het “Nikkelen Geweer”. Een vergelijk; vorig jaar kwam Scherpenzeel uit de bus met 182 punten. Martin behaalde de hoogste score van de teamleden. Hij behaalde maar liefst 49 van de 50 te behalen punten. Frank volgde hem met 48 punten. Jan G. en Geert Jan V. behaalde ieder een goede 46 punten. Tweede werd het team van “Wilhelm Tell” uit Bennekom met 179 punten. En derde werd “De Eendracht” uit Barneveld met 177 punten. Een geëmotioneerd voorzitter overhandigde bij de prijsuitreiking de trofee aan onze aanvoeder, met de vermanende woorden om ditmaal beter op de spullen te passen.

Personeel Militair Geweer knielend.
Eerste werd in de A-klasse – dat is de hoogste klasse – Frank N. met 98 punten. Tweede werd eveneens met 98 punten Martin W. Beide dus van onze schietvereniging. F. van de F. van S.V. “Wilhelm Tell” uit Bennekom werd met 98 punten derde. Bij gelijk eindigen wordt naar het schotbeeld gekeken. Hoe meer de schoten naar hewt midden van de schijf zitten hoe beter. Net buiten de prijzen was op de vierde plaats Jan geëindigd met slechts één punt minder, 97 punten dus en op de zesde plaats Geert Jan met 93 punten. Daarmee lieten zij zo’n 25 schutters achter zich. Niet onverdienstelijk te noemen dus.

TEAM MILITAIR GEWEER KNIELEND; met van links naar rechts staand Jan G. en Martin W. en geknield Frank N. en Geert Jan V. (Klik op het plaatje voor een vergroting)

Militair Geweer liggend.
Militair Geweer liggend is een discipline die met het zelfde geweer verschoten kan worden. Maar de houding vereist toch een andere aanpak.
Ook bij dit onderdeel bestaat een team uit vier schutter. Het team van Scherpenzeel bestond uit drie schutter die ook al uit kwamen in het knielende team. Te weten Geert Jan V., Jan G. en Frank N.. Maar voor dit onderdeel was een andere schutter aan het team toegevoegd. Namelijk Ad V.. Deze laatste schoot met een Heckler en koch G3 (Duits militair geweer). De voorgaande jaren had dit team ook de eerste prijs in de wacht gesleept. De druk lag dus wederom zeer hoog.

Eerste prijs Korps Militair Geweer liggend.
De scores waren als volgt: Geert Jan V., Jan G. en Frank N. behaalde ieder voor zich de score van 48 punten. Zeer goed dus. Ad V. behaalde 46 punten. Te samen 190 punten. Twee punten meer als vorig jaar.
Voor de derde keer dat deze dicipline verschoten werd was Scherpenzeel de winnaar.
Alle andere verenigingen konden geen team mee laten doen op dit onderdeel. Zij lieten het helaas afweten Maar de score en de bijbehorende titel was er niet minder mooi om. In vergelijk met de uitslag voor het onderdeel geknield werd ook hier niet slechter bij geschoten.

Personeel Militair Geweer liggend.
Eerste werd onze schutter Geert Jan VV. van met maar liefst 99 punten. Hij verloor slechts 1 punt. Vorig jaar was nog Jan G. de persoon die deze eer ten deel viel. Jan G. werd nu tweede met 96 punten. Derde werd F. van de F. van S.V. “Wilhelm Tell” uit Bennekom met 96 punten.
Frank N. werd vierde met 95 punten en Ad V. zevende met 88 punten.

TEAM MILITAIR GEWEER LIGGEND; met van links naar rechts staand Ad V. en Jan G. en geknield Geert Jan V. en Frank N.(Klik op het plaatje voor een vergroting)